‘Onderscheiden door dicht bij jezelf te blijven en te doen waar je goed in bent’

Van Erkel_rondvraag 4-2022

De inrichting van visspeciaalzaken is een anders dan tien jaar geleden. Trends en ontwikkelingen zorgen voor een veranderende kijk op de winkel. Zo is zelfbediening door corona verder toegenomen, en dat lijkt een blijvertje. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Frans van Erkel van Van Erkel Reclame & Styling.

Van Erkel heeft alles in huis om klanten te verleiden ambachtelijke producten te kopen. Frans van Erkel ziet belangrijke trends op gebied van winkelinrichting en signing. “Er wordt tegenwoordig veel gekeken naar onze zuiderburen. In België heb je een behoorlijk aanbod in moderne en bourgondische interieurs. Tevens worden er regelmatig twee tot drie interieurbouwers uitgenodigd die de wensen van de ondernemer gaan visualiseren. De keuze die uiteindelijk gemaakt wordt, is niet alleen gebaseerd op de prijs. Belangrijker is de vraag of de inte­rieurbouwer de wensen goed heeft vertaald in het ontwerp.”

Gevoel

Bij een winkelverbouwing is het voor de ondernemer ook van belang dat er een ‘goed gevoel’ is bij de interieurbouwer, vindt Frans van Erkel verder. “Als we het hebben over de reclame, signing en styling van de winkel wordt er meestal één partij uitgenodigd. Het belang van een goede buitenreclame met een hoge attentiewaarde wordt toch nog onderschat. De uitstraling van je winkel begint voor de klant natuurlijk echt buiten.” Van Erkel onderscheidt zich door dicht bij zichzelf te blijven en te doen waar het bedrijf goed in is. “Het begint bij goed luisteren naar de opdrachtgever en dit te vertalen naar ideeën. Dit wordt uitgewerkt in tekst, daarna in een Moodboard. Zo krijgt de opdrachtgever een goed beeld van de sfeer en de mogelijkheden.”

Er is volgens Van Erkel geen ‘goed of fout’. “Je moet proberen het DNA van de opdrachtgever in een ontwerp te krijgen en ieders DNA is anders. Natuurlijk heb je met trends te maken, maar ook met de vestigingsplaats, het pand en bijbehorende sfeer, streekgewoontes, dealen met de ruimte, doelgroep en assortiment. Tijdens de coronapandemie is zelfbediening toegenomen, daarop moet je je route en interieur aanpassen. Wat je ook vaker ziet, is een aparte in- en uitgang met een centraal afrekenpunt.” Van Erkel constateert dat ondernemers die al lange tijd verbouwen, in een te laat stadium stilstaan bij de gevel. “In België is de buitenreclame belangrijker dan hier. Het wordt echt meegenomen in het plan en budget. Een mooie winkel begint aan de buitenkant, vanwege zichtbaarheid, attentiewaarde en stopkracht.”

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Trends voor winkelinrichting'. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De complete rondvraag is te lezen in Vismagazine 4-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Ja, ik neem een abonnement
Lees ook
Werken in de viswinkel tijdens hittegolf

Werken in de viswinkel tijdens hittegolf

Volgens meteorologen lopen de temperaturen deze week hoog op en krijgen we waarschijnlijk te maken met een hittegolf. Ook vishandelaren moeten hier rekening mee houden. Welke maatregelen kan de visspecialist nemen?

Vliegende start voor VAN VIS

Vliegende start voor VAN VIS

Hij opende een viswinkel in coronatijd en die gok pakt voor Stan van Lieshout, eigenaar van VAN VIS in het Brabantse Nuenen, goed uit. “Mensen gingen het thuis gezellig maken en daarvan profiteerden wij.” Hij verkoopt veel Noordzeevis.

Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Wat zijn trends in koeltechniek? Wat kunnen we verwachten met betrekking tot koudemiddelen? Met welke uitdagingen kampt de koelbranche? Bernadet Koops, afgestudeerd koelmonteur en vertegenwoordiger bij familiebedrijf Koops Koeltechnisch Buro Midden Nederland beantwoordt deze vragen.