Figuur: Prijs en aanvoer in de Haven van Scheveningen. Bron: Onderzoek Wageningen University & Research, voor PPS project Dichtbijvangst: Lokaal gevangen vis uit de korte keten rond Scheveningen (2020).

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen en Wageningen University & Research voeren een onderzoek uit naar de kansen voor ondernemers met vis uit de Noordzee. Zij roepen visspeciaalzaken, horeca- ondernemers en groothandels uit Den Haag en Scheveningen op om deel te nemen aan het onderzoek.

De verkoopmarges op Noordzeevis kunnen zeer aantrekkelijk zijn voor de horeca en detaillist. Soms tot wel 25% op het product. Zo is de inkoopprijs voor wijting 1 euro per kilo, terwijl de verkoopprijs tussen de 5-7 euro per kilo ligt. Daarnaast worden er ook veel verschillende onbekende soorten Noordzeevis aangevoerd waarvan de inkoop- prijzen laag zijn. Soms tot onder de één euro per kilo verse vis. Vissen zoals wijting en grauwe poon worden in grote volumes aangevoerd. En deze vissoorten doen qua culinaire mogelijkheden niet onder voor duurdere varianten, zoals zalm en tonijn. Door juist voor deze relatief onbekende vissen te kiezen kan bijvoorbeeld een horeca- ondernemer een breder lokaal assortiment aanbieden en daar een goede boterham mee verdienen.

Duurzame lokale visketen

Stichting Noordzeevis en Wageningen University & Research roepen ondernemers uit Scheveningen en Den Haag op om een korte vragenlijst in te vullen over Noordzeevis in hun bedrijf. Als ondernemer, draagt u met dit onderzoek bij aan het ontwikkelen van een duurzame lokale visketen in Scheveningen en Den Haag. Bovendien krijgt u zelf beter inzicht in hoe u als ondernemer met lokaal gevangen vis uit Scheveningen een slag kan maken.

Deelnemen?

Neem dan contact op met Geert Hoekstra van Wageningen Universiteit & Research, tel. 06 18203517.

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om vis uit de Noordzee geliefd te maken in de gehele keten; van visser tot consument. Het doel is om meer mensen te laten genieten van de lokale, lekkere en gezonde vissen die de Noordzee te bieden heeft. De stichting heeft inmiddels ongeveer 60 ambassadeurs, allemaal ondernemers uit omgeving Scheveningen met liefde voor Noordzeevis. Het project ‘Dichtbij-vangst’ is mogelijk dankzij steun van de Top-sector Agri Food. Met dit project dragen we bij aan de nationale maatschappelijke innovatie agenda voor duurzame voedselproductie.

Altijd op de hoogte blijven?