Ongekend talent

cover ongekend talent 550x744

In de voedingsmiddelenbranche groeit het tekort aan medewerkers. Een van de manieren om dat gat mogelijk te vullen, is om buiten de gebaande paden te gaan. Het boek ‘Ongekend Talent’ kan hierbij helpen als je overweegt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te gaan zetten. ‘Ongekend talent’ heeft een ambitieuze ondertitel, namelijk: ‘Eindelijk iedereen werk’. Wat de schrijvers van dit boek willen bepleiten, is dat er voor iedereen betekenisvol werk te doen is, als ze maar de juiste kansen krijgen.

Bartel Geleijnse was in 2010 één van de oprichters van The Colour Kitchen, een restaurantketen in Utrecht waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen worden opgeleid. Volgens Geleijnse is er onder de 1,3 miljoen werkloze Nederlanders namelijk meer dan genoeg talent te vinden, maar blijft dit talent doorgaans onbenut. Geleijnse wil ondernemers dan ook graag op dit ‘ongekende talent’ wijzen, eerst met zijn restaurants en nu dus met dit boek. Dit boek is dan ook vooral gericht op ondernemers en niet zozeer op mensen die een baan zoeken.

‘Ongekend talent’ is geen boek dat werklozen vertelt hoe ze zichzelf beter in de markt zetten, maar dat de markt vraagt waarom het voor deze mensen soms zo moeilijk wordt gemaakt. De schrijvers houden hiermee een pleidooi voor sociaal en inclusief ondernemen. Een van de hoofdstukken heet bijvoorbeeld ‘Het sociale systeem is stuk’, en door het hele boek heen wordt de lezer opgedragen niet te snel over mogelijke werknemers te oordelen. Daarbij benadrukken de auteurs wel dat ze sociaal ondernemen niet alleen als liefdadigheid zien. Volgens hen is het beter voor mensen om te werken dan om met een uitkering thuis te zitten, is het ook in het algemeen beter voor Nederland én levert het bedrijven veel op om aan nieuw talent te komen.

‘Ongekend talent’ is een boek geschreven vanuit een sterke persoonlijke visie. Om deze toon te zetten gaat het eerste hoofdstuk over Geleijnse zelf, op zowel persoonlijk als zakelijk gebied. In de overige hoofdstukken is het verhaal van The Colour Kitchen leidend voor het boek; bijna alle thema’s die Geleijnse behandelt worden aan de hand van zijn eigen zakelijke ervaringen beschreven. De directe ervaring met sociaal ondernemen die Geleijnse meebrengt, zorgt ervoor dat dit boek naast nieuwe inzichten ook veel praktische informatie bevat. De adviezen die Geleijnse geeft, zijn over het algemeen gericht op sociaal ondernemen en inclusiviteit, maar kunnen ook nuttig zijn voor iedereen die een eigen bedrijf heeft of wil oprichten. Daarnaast geeft Geleijnse ook specifiek advies over het zelf opleiden van nieuwe werknemers, wat immers de doelstelling van The Colour Kitchen is. ‘Ongekend talent’ is interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in sociaal ondernemen.

 

Dossiers
Lees ook
Veggies & Fish

Veggies & Fish

“Het interessante van dit alles is dat ik heb me heb gerealiseerd dat niet alleen texturen, smaken en kleuren van groenten machtig met vis te combineren zijn, maar dat de (voor)bereidingstijd van de groenten en vis niet veel van elkaar verschillen.” Veggies & Fish brengt de lekkere en gezonde werelden van groenten en vis samen in ruim...

Retail Survival Guide

Retail Survival Guide

In het boek Retail Survival Guide laat retailexpert Carin Frijters zien hoe je jezelf als retailer voorbereidt op een zekere én onzekere toekomst. Het boek is opgedeeld in vijf heldere stappen.

Ondernemen in crisistijd

Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef.