‘Ontwikkel je eigen smaak’

Grafisch goed Viscircus Almere

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven. “Elke ondernemer en elk winkelpand zijn anders. Die kenmerken kun je benutten.” Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Gerard Günther van Grafisch Goed.

Het begrip ‘grafisch vormgever’ is breed. Vormgevers ontwerpen (digitale) producten als huisstijlen en beeldmerken van websites, vaak in combinatie met zaken als brochures en visitekaartjes. Sommigen verzorgen ook het maken van lichtreclames of voertuigbelettering.

3D tekenen

Gerard Günther van Grafisch Goed in Volendam gaat nog verder. Omdat hij zich heeft verdiept in 3D tekenen, vroeg een visdetaillist hem op een gegeven moment om zijn viswinkel te ontwerpen. “Dat heb ik gedaan en het bleek een succes, want het is nu zo’n 25 winkels geleden.”
Daarbij gaat niet om de technische aspecten, maar om de uitstraling en inrichting. Met de winkelinrichter en de klant wordt besproken wat de wensen en mogelijkheden zijn en de winkelinrichter kan vervolgens bouwen conform het ontwerp. “Ik zoek altijd evenwicht tussen een strakke eigentijdse inrichting die evengoed warmte en sfeer uitstraalt. Er moet iets te beleven zijn voor de consument, het mag niet snel vervelen, het moet functioneel zijn en vooral: elke ondernemer en elk winkelpand is anders. Die kenmerken kun je benutten.”

Samenwerken

Voorbeelden te over. Een kleine zaak kreeg een wand met zeezicht, wat een ruimtelijk effect had. Viswinkel Peter Tol in Amsterdam zit in een havenloods. Dat werd een authentiek en volks ontwerp met een open plafond. Vishandel Volendam Leidscherijn heeft gedurfde, frisse accentkleuren waarmee de winkel eigentijds is. Bij Vishandel Mossel in Maarssenbroek is veel staal en hout gebruikt en Visscher Seafood Zwolle kreeg een klassieke, authentieke restyling.

Eigen smaak

Het is de kunst voor veel ondernemers om hun eigen smaak verder te ontwikkelen en te dúrven, meent Günther. “Als ‘warm en hout’ een trend is, kijk dan goed wat je er precies zo mooi aan vindt, gebruik die aspecten in plaats van dat je iets ‘zomaar’ kopieert. Vraag je af of het bij jou past, bij je karakter, je specialiteiten, je winkelpand. Want je moet het er zo vijftien jaar mee doen.” Daarom maakt Günther altijd zogeheten ‘artist impressions’: visuals van het ontwerp zodat je vooraf precies weet hoe het gaat worden. Uitdagend blijft het, vormgevers, winkelbouwers en visspecialisten aan één tafel. Günther: “Maar als je ieders kennis en creativiteit benut, krijg je de mooiste viswinkels.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Visspecialist blinkt uit in diversiteit'. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 5-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Lees ook
De Visjuwelier kenmerkt zich door luxe en gemak

De Visjuwelier kenmerkt zich door luxe en gemak

De Visjuwelier ging tijdens een verzwaarde lockdown van start. Maar voor eigenaresse Noëlle Bensi was haar eigen visspeciaalzaak een droom die uitkwam. De prachtige inrichting is voorzien van de nieuwste snufjes.

Aantal viswinkels stijgt licht

Aantal viswinkels stijgt licht

Begin 2022 telde Nederland 840 fysieke viswinkels. Dat zijn er 15 meer dan begin 2021. Het aantal foodwinkels (supermarkten en foodspeciaalzaken) steeg met 3,4 procent naar 19.680 vestigingen, blijkt uit CBS-cijfers.

Voedselveilig werken

Voedselveilig werken

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de verschillende ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer vertelt hygiëne-adviseur Henk van Liempd hoe je met een personeelstekort of wisselend personeelsbestand de hygiëne binnen jouw bedrijf op pijl houdt.