Packaging Innovations ‘pakt door’ richting de toekomst

Packaging innovation_foto persbericht

Packaging Innovations is terug: 17 en 18 november 2021 stond Taets in Zaandam in het teken van (consumenten)verpakkingen. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: “We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij als organisatie blij om eindelijk de branche weer eens te kunnen ontmoeten!.”

Ruim 3,5 jaar heeft de community gewacht op deze editie. De editie stond oorspronkelijk gepland voor november 2020, maar vanwege de coronapandemie kon deze niet doorgaan. Van den Nieuwenhuizen: “We kwamen van een voorjaarseditie in 2018 waar Packaging Innovations naast Empack stond in Jaarbeurs Utrecht. Deze editie heeft ons, ondanks de kleine tegenslagen in de voorbereiding, doen bewijzen dat het event hier thuishoort; in het najaar, regio Amsterdam”.

Geen vlekkeloze editie

“We zijn er altijd van uitgegaan dat het evenement door zou gaan met Packaging Innovations, hoewel we natuurlijk achter de schermen op alle scenario’s waren voorbereid. Zo zagen we bijvoorbeeld dat in eerste instantie het aantal voorinschrijvingen vanuit de bezoekers goed verlopen, maar we zagen dit helaas stagneren elke keer wanneer er persconferenties werden gehouden. Het is logisch dat we vakprofessionals hebben gemist, maar we hebben ontzettend veel begrip gevoeld en positieve feedback ontvangen. Iedereen nogmaals bedankt! Dit geeft brandstof voor de toekomst”, aldus Van den Nieuwenhuizen.

De vraagstukken en expertsessies

Packaging Innovations kenmerkt en onderscheidt zich door de vraagstukken die door toonaangevende experts van gerenommeerde merken worden tentoongesteld. Design- en creatieve agencies, groei- en duurzaamheids experts, brands en een neuromarketeer gaven tips hoe de producenten om kunnen gaan met een (duurzaam) verpakkingsvraagstuk en hoe producenten het product in het (online) schap kunnen presenteren. Er waren sprekers van Generous Minds, Unravel, Holie, Unilever, FieldLab Circular Packaging en Diageo.

Naast het theater waren er ook de workshops, het Green & Material Lab en het Retail Lab. Van den Nieuwenhuizen licht toe: “In hoeverre spreken we nog over een trend wanneer we het over duurzaamheid hebben. Het blijft, zeer terecht, een terugkerend begrip dat steeds nieuwe dimensies met zich mee brengt. De prototypes in mogelijke materiaalsoorten waarmee we in de toekomst duurzaam kunnen verpakken en hier werden getoond trokken veel bekijks. Maar wanneer je dit als brand weet te bewerkstelligen, hoe ga je hier dan mee om in je branding, je verpakking? Dat hier live neuromarketing onderzoek naar werd gedaan maakt het plaatje compleet.”

Packaging Innovations keert volgend jaar terug

Packaging Innovations 2021 liet volgens de organisatie zien dat de verpakkingsindustrie niet heeft stilgestaan. “Het live ontmoeten is enorm gemist en dat smaakt naar meer. Het event staat voor vernieuwing, dus wij gaan daarin ook het goede voorbeeld tonen. Volgend jaar keren wij terug, op 16 en 17 november op een nieuwe locatie; Expo Haarlemmermeer. Een voormalige kas, met veel natuurlijk licht. We gaan verder uitbreiden op het gebied van duurzaamheid, product pitches en de releases van nieuwe verpakkingen. Wij introduceren met ‘digital & print’ en ‘active & intelligent packaging’ ook twee nieuwe area’s. Daar ook deze markten in de toekomst een essentieel onderdeel uitmaken van het verpakkingsproces”, besluit Van den Nieuwenhuizen.

Lees ook
Horecava 2022 gaat niet door

Horecava 2022 gaat niet door

De organisatie van de Horecava heeft besloten om de beurs van 2022 te annuleren. De afgelopen twee jaar waren zwaar voor horecaondernemers en die druk blijft voorlopig op de sector liggen. Daarom is volgens de organisatie een evenement als de horecava “ondoenlijk en onwenselijk”.

Fish International verplaatst naar september 2022

Fish International verplaatst naar september 2022

Messe Bremen heeft in overleg met de visbranche besloten om de internationale visbeurs Fish International te verplaatsen naar het najaar. De beurs stond op de planning voor 13 tot en met 15 februari, maar vindt nu plaats van zondag 4 tot en met dinsdag 6 september 2022.

Horecava uitgesteld naar voorjaar 2022

Horecava uitgesteld naar voorjaar 2022

De organisatie van de Horecava heeft besloten om de vakbeurs voor de horeca te verplaatsen naar het voorjaar 2022. De nieuwe datum is nog niet bekend. De beurs stond gepland voor 10 tot en met donderdag 13 januari. Bij de beurs staat het fysiek verbinden en gastvrijheid centraal staan. Door de huidige omstandigheden in - en de druk op - de markt,...