Peter Tol winnaar op Nationale Haringpartij

Viswinkel Peter Tol-kl

Viswinkel Peter Tol uit Amsterdam heeft de eerste prijs gewonnen tijdens de haringpresentatiewedstrijd tijdens de Nationale Haringpartij op Kasteel De Haar in Haarzuilens. De presentatie van de haring(hapjes) van de scoorde het hoogste bij de jury, bestaande uit juryvoorzitter Ad van Liempt (journalist, auteur, programmamaker), jurylid Mr. I Gusti Agung Wesaka Puja (ambassadeur van Indonesië), jurylid Aukje Kuypers (directeur Kuijpers en zakenvrouw van het jaar 2018) en jurylid R. Lieuw A Sie (consul generaal van de Republiek Suriname). De aangeklede kraam van Peter Tol, volledig in Volendamse sferen, maakte indruk op de jury. Met rood-wit-blauwe vlaggen, verschillende smaakvolle haringhapjes, speciale korenwijn kaviaar en het jonge team in klederdracht.

De acht visdetaillisten die de haring verzorgen tijdens de Nationale Haringpartij zijn afkomstig uit alle windstreken van het land. Zij worden traditiegetrouw uitgenodigd om de nieuwe haring voor zo’n 750 topgasten te bereiden en te presenteren. Onder de gasten bevonden zich onder andere representanten van het Koninklijk Huis, de Nederlandse politiek, buitenlandse ambassades, het bedrijfsleven, de society, media en cultuur.

Viswinkel Peter Tol ontving een mooie prijsbeker, een oorkonde en een reischeque, aangeboden door Gi Travel. Daarnaast ontving de winnaar de ‘Henny ten Brink’-wisselbokaal. Hiermee is de detaillist volgend jaar automatisch weer uitgenodigd om de titel te komen verdedigen.

Lees ook
Finalisten Nationale Haringtest 2019 bekend

Finalisten Nationale Haringtest 2019 bekend

De eerste ronde van de Nationale Haringtest zit erop en de finalisten per provincie zijn bekend. Tijdens de eerste ronde stemden consumenten online op hun favoriete visspecialist uit zowel de gevestigde als ambulante handel. Nadat alle stemmen waren geteld, werden op 3 juli de finalisten bekend gemaakt.

Creatieve hapjes voor Haring Race

Creatieve hapjes voor Haring Race

Haringhapjes gemaakt door studenten van SVO. Van haringbonbons tot haring-poké bowls: negen studenten van de mboopleiding Generation Food van SVO vakopleiding food bedachten zeven creatieve haringhapjes om uit te delen tijdens de Nationale Haring Race. Met succes: “Ze wilden laten zien dat je met haring alle kanten op kunt.” Op 12 juni vond in Bunschoten-Spakenburg...

Millennials aan de haring met Hollandse Nieuwe Stijl

Millennials aan de haring met Hollandse Nieuwe Stijl

Uit onderzoek blijkt dat het traditionele ‘haring happen’ vooral populair is onder vijftigplussers. De zogenaamde millennials, de generatie geboren tussen 1980 en 2000, associëren het eten van Hollandse Nieuwe met een oubollige traditie. Het Nederlands Visbureau wil deze doelgroep laten zien dat haring niet alleen zilt en puur ‘uit...