‘Plastic verdwijnt stapsgewijs’

24 maart 2021 Xandra Veltman

Vis verpakken is een must. Maar de grens aan materiaalverbruik is bereikt. Verpakkingsindustrie en vishandels zetten zich in om voorop te lopen met duurzame verpakkingen waarin de vis nog langer goed blijft. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Vincent Jansen van Fish-Nederland.

Zo eenvoudig is duurzaam verpakken niet, ervaart Vincent Jansen. Hij werkt samen met drie collega’s onder de naam Fish Nederland. Allen hebben ze een eigen ambulante vishandel, gezamenlijk met twintig verkooppunten. “Onze verkoopwagens hebben dezelfde uitstraling en deels kopen we samen producten in. Daarnaast delen we kennis en ontwikkelen we samen recepten. Verder laten we elkaar vrij.”

Verpakkingsmateriaal kun je goed samen inkopen. Jansen: “We zijn al lang bezig met verduurzamen. Vroeger was alles van plastic. Dat verdwijnt stapsgewijs. We proberen van alles uit en kopen verpakkingsmaterialen in bij vijf bedrijven: Smedes Fine Food; Barneveld Verpakkingen en Disposables; Wiko Verpakkingen, Bio Disposables en Natureko Biodisposables. Let op, niet alles verpakken we biologisch. Het belangrijkste is dat de verpakking het product dient, niet andersom! Enkele verpakkingsbedrijven zijn geheel overgestapt op alternatieve materialen, maar hebben dan niet altijd wat wij willen. Het blijft puzzelen.”

Verantwoord

Een paar jaar geleden waren alternatieven voor plastic nog moeilijk te krijgen en soms nog erg duur, aldus Jansen. “Op een gegeven moment heb ik gewoon van alles gekocht om uit te proberen. Maar als een salade- of sausbakje 25 cent kost, terwijl plastic bijna gratis is, dan kan het niet uit. Je zoekt naar werkbaar, betaalbaar en verantwoord.”

Inmiddels zijn suikerriet bakjes en papieren vorkjes ingeburgerd en wel betaalbaar, vindt de ambulante visverkoper. Op de markt verpakt hij de vis binnenkort in stevige bruine papieren tasjes. De inpakvellen zijn biologisch afbreekbaar papier, heel dun, zonder plastic laagje. “De verse vis verpakte ik altijd vacuüm in plastic. Nu heb ik milieuvriendelijker papier met een sealrand, maar eigenlijk vind ik vacumeren netter. Ik laat de beslissing aan de klant.”

Een alternatief voor de aluminium schaaltjes voor maaltijden is nog lastig. “Sommige verpakkingsbedrijven hebben hele lijnen, overwegend gericht op de horeca. Voor ons is dat niet altijd handig. Tenslotte proberen we te groeien naar zo min mogelijk soorten verpakking. We hebben flinke stappen gezet en zijn ongeveer op de helft. Al is soms plastic nog het beste materiaal om producten over te brengen, toch ben ik er van overtuigd dat biologisch verpakken toekomst heeft. Over een paar jaar heb je niet anders.”

Dit was het eerste deel van de rondvraag 'De kunst van vis bewaren'. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 2-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?