Prijswinnaars Seafood Excellence Global awards 2017

SEG 2017 (68)-Awards

Het Amerikaanse Cozy Harbor Seafood en het Franse Globe Export/Algues de Bretagne hebben de belangrijkste prijzen gewonnen bij  de Seafood Excellence Global awards 2017. De prijzen werden uitgereikt tijdens de Seafood Expo Global in Brussel. Het genomineerde Koninklijke Prins & Dingemanse viel buiten de prijzen.

Best Retail Product

Cozy Harbor Seafood won Best Retail Product voor zijn 'Lobster Meat'. Dit is gestoomde kreeft uit Maine, ingevroren met vloeibare stikstof. De jury prees de verse smaak en sappigheid van de kreeft. Ook hadden ze waardering voor de ingenieuze manier waarop het bedrijf het vlees van de staart, schaar en poten verkregen van twee kreeften verpakt.

Best Horeca Product

Globe Export/Algues de Bretagne won Best HORECA Product voor zijn gemarineerde zeewier. Het bedrijft kookt vers, handgeplukt zeewier en marineert het met kruiden, olie, azijn en wijn. Het product is verkrijgbaar in twee smaken. Met rode ui en witte wijn, en met sjalotjes en cider azijn. De jury roemde de wijze waarop de Umami-smaak van dit product bijdraagt aan andere visproducten.

Koninklijke Prins & Dingemanse

Koninklijke Prins & Dingemanse deed mee met de nieuwe lijn Royal Dutch Smoked. De gerookte meerval was genomineerd, maar viel buiten de prijzen.

Vijf andere prijzen

Naast de twee grote prijzen reikte de jury ook nog vijf andere prijzen uit. Twee van deze prijzen gingen ook naar de winnaars van de grote prijzen. Het gemarineerde zeewier van Globe Export/Algues de Bretagne kreeg ook de speciale prijs voor gezondheid en voeding. De kreeft van Cozy Harbor Seafood mocht ook de Seafood Product Line Award meenemen.

Overige winnaars

De jury gaf de Convenience Award aan het Belgische Vichiunai Europe of Bruges voor hun product Perles de la Mer. Deze kleine surimi-hapjes smaken naar st. jacobsschelpen. Ze kunnen op diverse manieren in gerechten verwerkt worden. Golden Fresh of Butterworth uit Maleisië kreeg de prijs voor innovatie voor de Kuro garnalen. Het Franse Delpierre of St. Aignan de Grand Lieu ontving de prijs voor beste verpakking voor de Sushi Mix- Visiopack.

De jury

Aan de wedstrijd deden 43 finalisten mee uit 15 landen. De jury beoordeelde de producten op smaak, algehele eetervaring, verpakking, verkoopbaarheid, voedingswaarde en originaliteit. De jury bestond uit Debby Verheyen (Delhaize), Pierrick Lec’hvien (System U), Michel Jenquin (Colruyt), Joann Simon (Whitbread UK) en Gabriel Chopitea (Elior).

Lees ook
Vissen en schelpdieren lokken met licht, geluid en geur

Vissen en schelpdieren lokken met licht, geluid en geur

Voor de Belgische kust werden de afgelopen drie jaar testen uitgevoerd met een zeeboerderij waar mosselen, oesters en zeewier groeien en passieve visserij met innovatieve loktechnieken plaatsvindt. Licht, geluid en geur blijken succesvolle technieken om méér inktvis (zeekat), garnaal en vis te vangen.

‘Het gaat om het verhaal en het bereik’

‘Het gaat om het verhaal en het bereik’

Commercieel manager Werner Postma (Roem van Yerseke) heeft een simpel credo. “Het gaat om het verhaal en het bereik. Het verhaal van de mossel is goed, maar we bereiken niet altijd de juiste mensen. Daar moeten we nog aan werken.”

Dropmakers ontwikkelen nieuwe dropvariant met zeewier

Dropmakers ontwikkelen nieuwe dropvariant met zeewier

Dropmakers Klepper & Klepper hebben een nieuwe dropvariant ontwikkeld. Drop met als belangrijk component, zeewier. Dit resulteert in een pittige zoute drop. Met een vleugje zeewier.