Prijswinnaars Seafood Excellence Global awards 2017

SEG 2017 (68)-Awards

Het Amerikaanse Cozy Harbor Seafood en het Franse Globe Export/Algues de Bretagne hebben de belangrijkste prijzen gewonnen bij  de Seafood Excellence Global awards 2017. De prijzen werden uitgereikt tijdens de Seafood Expo Global in Brussel. Het genomineerde Koninklijke Prins & Dingemanse viel buiten de prijzen.

Best Retail Product

Cozy Harbor Seafood won Best Retail Product voor zijn 'Lobster Meat'. Dit is gestoomde kreeft uit Maine, ingevroren met vloeibare stikstof. De jury prees de verse smaak en sappigheid van de kreeft. Ook hadden ze waardering voor de ingenieuze manier waarop het bedrijf het vlees van de staart, schaar en poten verkregen van twee kreeften verpakt.

Best Horeca Product

Globe Export/Algues de Bretagne won Best HORECA Product voor zijn gemarineerde zeewier. Het bedrijft kookt vers, handgeplukt zeewier en marineert het met kruiden, olie, azijn en wijn. Het product is verkrijgbaar in twee smaken. Met rode ui en witte wijn, en met sjalotjes en cider azijn. De jury roemde de wijze waarop de Umami-smaak van dit product bijdraagt aan andere visproducten.

Koninklijke Prins & Dingemanse

Koninklijke Prins & Dingemanse deed mee met de nieuwe lijn Royal Dutch Smoked. De gerookte meerval was genomineerd, maar viel buiten de prijzen.

Vijf andere prijzen

Naast de twee grote prijzen reikte de jury ook nog vijf andere prijzen uit. Twee van deze prijzen gingen ook naar de winnaars van de grote prijzen. Het gemarineerde zeewier van Globe Export/Algues de Bretagne kreeg ook de speciale prijs voor gezondheid en voeding. De kreeft van Cozy Harbor Seafood mocht ook de Seafood Product Line Award meenemen.

Overige winnaars

De jury gaf de Convenience Award aan het Belgische Vichiunai Europe of Bruges voor hun product Perles de la Mer. Deze kleine surimi-hapjes smaken naar st. jacobsschelpen. Ze kunnen op diverse manieren in gerechten verwerkt worden. Golden Fresh of Butterworth uit Maleisië kreeg de prijs voor innovatie voor de Kuro garnalen. Het Franse Delpierre of St. Aignan de Grand Lieu ontving de prijs voor beste verpakking voor de Sushi Mix- Visiopack.

De jury

Aan de wedstrijd deden 43 finalisten mee uit 15 landen. De jury beoordeelde de producten op smaak, algehele eetervaring, verpakking, verkoopbaarheid, voedingswaarde en originaliteit. De jury bestond uit Debby Verheyen (Delhaize), Pierrick Lec’hvien (System U), Michel Jenquin (Colruyt), Joann Simon (Whitbread UK) en Gabriel Chopitea (Elior).

Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

‘Dure kreeft is niet voor elke horecazaak rendabel’

‘Dure kreeft is niet voor elke horecazaak rendabel’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Guus Duenk van Chefs Culinar.

‘Populair dankzij verfijnde smaak’

‘Populair dankzij verfijnde smaak’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product.