Rokerij Hoeks & Heerlijk ambassadeur Noordzeevis

Vismagazine_Rokerij Hoeks & Heerlijk

Rokerij Hoeks & Heerlijk is een ambachtelijke visrokerij opgericht door Johan Leerdam uit Hoek van Holland. Het bedrijf is de eerste rokerij die ambassadeur van Noordzeevis uit Scheveningen is geworden.

Rokerij Hoeks & Heerlijk

Het roken is ontstond bij Leerdam uit een hobby en groeide uit tot een passie. Het groeide uit van rookfeesten voor vrienden en kennissen tot een eigen rokerij. Bij Rokerij Hoeks & Heerlijk wordt het roken nog op de ambachtelijke manier uitgevoerd. Dat betekent: het pekelen van de vis, het langzaam drogen en het roken met beuken- of eikenhout.

Leerdam: “Als kleine jongen ging ik graag op vakantie met mijn familie naar Enkhuizen. Een van de redenen dat ik daar graag kwam, is vanwege de verse paling die ik daar kon eten. Mijn familie zit van oudsher in de palingvisserij, dus het zit echt in m’n bloed. Toen ik een aantal jaar geleden opnieuw in aanraking kwam met het roken van vis was ik verkocht. Een oudere man uit Monnikendam leerde me de kneepjes van het vak en heeft me alle tips en tricks bijgebracht.”

Noordzeevis uit Scheveningen

En naast het roken van paling, rookt Leerdam nu ook makreel, poon en schar. “Gaandeweg zal ik steeds meer soorten Noordzeevis gaan roken” aldus Leerdam. Daarom ontving hij de oorkonde voor zijn ambassadeurschap van Noordzeevis uit Scheveningen uit handen van Barry Verbeek, bestuurslid Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om Noordzeevis uit Scheveningen geliefd te maken in de gehele keten; van visser tot consument. Het doel is om de consumptie van Noordzeevis uit Scheveningen stimuleren door deze vis herkenbaar te maken en de verkrijgbaarheid ervan te vergroten.

Lees ook
MSC en ASC organiseren Bewuste Visweek

MSC en ASC organiseren Bewuste Visweek

Veel mensen eten graag van vis. Het is gezond en lekker. Maar niet alle vissoorten zijn verantwoord om te eten. Er is sprake van overbevissing of niet-duurzame vismethoden. Kies daarom bewust. Om hier extra aandacht voor te vragen organiseren MSC en ASC van 23 tot en met 29 september voor de zesde keer Bewuste Visweek.

De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

Duurzaamheid staat centraal bij Fish Tales. Het Amsterdamse bedrijf gebruikt alleen 100 procent gecertificeerde vis. Het gaat goed met het bedrijf. In Nederland zijn de producten exclusief te koop bij Albert Heijn en ook in Duitsland gaat het goed. En nu richt Fish Tales zich op de Verenigde Staten.

Bij VISSCH staat vis uit de Noordzee centraal

Bij VISSCH staat vis uit de Noordzee centraal

Het eerste weekend van oktober staat de visafslag in Scheveningen in het teken van VISSCH. Bij dit foodfestival staat de vis uit de Noordzee centraal. VISSCH 2019 vindt plaats van 4 tot en met 6 oktober. VISSCH is een ontmoetingsplek waar bezoekers niet alleen kunnen genieten van vers bereidde vis uit de Noordzee. Ook geven verschillende chefs kookdemonstraties,...