Internationale samenwerking WWF en Rio Mare

WWF_Rio Mare

WWF Internationaal, WWF Italië en Bolton Alimentari, in Nederland bekend van het merk Rio Mare, hebben een nieuwe, internationale samenwerking aangekondigd om de duurzaamheid en traceerbaarheid van visconserven te vergroten. Het doel van deze vierjarige samenwerking is de implementatie van een nieuwe, betrouwbare inkoopstrategie. Dit helpt Bolton Alimentari ook om de ambitie te realiseren om over acht jaar 100 procent van haar vis uit duurzame bronnen te betrekken.

Samenwerking WFF en Bolton Alimentari

Samen gaan ze werken aan oplossingen om duurzame productie- en inkooppraktijken voor de visconservenindustrie te ontwikkelen. Deze samenwerking moet het aanbod van duurzame vis vergroten, goed beheerde visserijen te steunen, transparantie in de toeleveringsketen van vis bevorderen en het bewustzijn van de consument over het belang van duurzame vis te vergroten.

Bij de samenwerking tussen 's werelds grootste natuurbeschermingsorganisatie en de Europees marktleider in productie van visconserven zijn verschillende landen en alle producten en merken van het bedrijf betrokken. Het project richt zich op de volgende gebieden: investeren in het verbeteren van het aanbod duurzame vis en het vergroten van de transparantie en traceerbaarheid voor de consument.

Rio Mare

Bolton Alimentari streeft ernaar om het aantal gecertificeerde duurzame producten in haar assortiment voortdurend te verhogen en heeft als doel gesteld om binnen acht jaar 100 procent van haar tonijn af te nemen van MSC (Marine Stewardship Council) gecertificeerde visserijen of van stabiele Fishery Improvement Projects, die gericht zijn op MSC certificering. Voor andere vissoorten zoals zalm, makreel en sardines is een soortgelijke belofte gemaakt.

Het bedrijf heeft al een geavanceerd traceerbaarheidssysteem ontwikkeld, dat als een van de eerste systemen ter wereld is gecertificeerd volgens de ISO 22005-norm door een onafhankelijke instantie. Het systeem maakt het mogelijk om elk blikje tonijn dat door het bedrijf is geproduceerd terug te traceren van de supermarkt naar het visgebied en de boot waarmee de vis is gevangen. Om de totale transparantie te verbeteren, wil Bolton Alimentari dit traceerbaarheidssysteem ook uitbreiden naar haar overige visconservenproducten.

 
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Onlangs publiceerde de Rabobank de zevende editie van de jaarlijkse Global Animal Protein Outlook, een analyse van de vlees- en zeevruchtenmarkt wereldwijd. Rabobank verwacht dat bedrijven die kunnen inspringen op de kansen die de veranderende markt, de mogelijkheid hebben om te groeien. Duurzaamheid en leiderschap zijn daarbij het uitgangspunt.