Duurzaamheidscertificaat voor het Scheepvaartmuseum

Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam krijgt de internationaal erkende certificering BREEAM-NL voor het gebouw. Het museum kreeg de score 'very good'. BREEAM-NL is een wereldwijd toegepaste beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen.

Het keurmerk 'In-Use' beoordeelt bestaande gebouwen op drie onderdelen: het gebouw, het beheer en het gebruik. Het Scheepvaartmuseum is aan de hand van negen duurzaamheidscategorieën beoordeeld op onder andere energie, materialen, afval, water, management en gezondheid.

Het is uniek dat het museumgebouw - het Zeemagazijn, een pakhuis uit 1656 - een hoge score behaald op duurzaamheidsaspecten. Al sinds de grootscheepse renovatie en heropening in 2011 staat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog op de agenda van museum. Zo maakt het museum gebruik van een Warmte Koude Opslag (WKO) installatie. Voor verwarming en koeling maakt het gebouw gebruik van energie uit de bodem. Verder wordt de ventilatie per verblijfsruimte afgestemd op de behoefte.

Op het onderdeel Afval scoorde Het Scheepvaartmuseum zelfs 100 procent. Samen met negentien andere culturele instellingen neemt het museum deel aan het project Zero Waste. Afval wordt duurzaam (gescheiden) ingezameld en verwerkt. In de toekomst blijft Het Scheepvaartmuseum nieuwe oplossingen zoeken om nog duurzamer te worden zoals het plaatsen van zonnepanelen.

Lees ook
De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

Duurzaamheid staat centraal bij Fish Tales. Het Amsterdamse bedrijf gebruikt alleen 100 procent gecertificeerde vis. Het gaat goed met het bedrijf. In Nederland zijn de producten exclusief te koop bij Albert Heijn en ook in Duitsland gaat het goed. En nu richt Fish Tales zich op de Verenigde Staten.

Unilever streeft naar duurzame garnalenvangst

Unilever streeft naar duurzame garnalenvangst

De kroepoek van Unilever-merk Conimex wordt gemaakt van garnalen gevangen door kleinschalige vissers in de Javazee. Unilever besloot samen met partner Intersnack om concrete stappen te zetten om deze garnalenvangst te verduurzamen. "Het doel is om binnen 3 jaar alle garnalen voor Conimex-kroepoek 100% traceerbaar en duurzaam te vangen". De kroepoek...

Princes vergroot aandeel verantwoord ingekochte tonijn

Princes vergroot aandeel verantwoord ingekochte tonijn

Princes heeft haar aandeel verantwoord ingekochte tonijn in 2018 verhoogd naar 94 procent. In 2017 was dit nog 90 procent, laat het bedrijf weten in een persbericht. Het doel is om 100 procent verantwoorde tonijn aan te bieden. Menno Bax, Marketing Director voor Princes Europe: "Wij zijn een van de grootste aanbieders van tonijnconserven in Nederland....