Schouten brengt plantaardige vissticks op de markt

Fishless Sticks_Schouten Europe

Schouten Europe lanceert volledig plantaardige vissticks. Het is de tweede visvanger van het Giessense familiebedrijf. Eerder bracht het bedrijf plantaardige tonijn op de markt. Schouten is van plan om nog meer visvervangers op de markt te brengen. 

Product Manager Annemiek Vervoort: “Schouten is altijd een voorloper in de markt van vleesvervangers geweest en dat zijn we nu ook op het gebied van visvervangers. Wij willen duurzame en lekkere alternatieven ontwikkelen die de druk op de oceanen verminderen. We verwachten voor de zomer nog een drietal visvervangers toe te voegen aan ons assortiment’’.

Groeiende markt

Vervoort ziet de wereldwijde vraag naar visvervangers groeien.Vergeleken met vleesvervangers is het nog een relatief kleine markt. Zo ligt de omzet van visvervangers in de Nederlandse retailmarkt rond de miljoen euro. Voor vleesvervangers is dat €180 miljoen. Maar Vervoort verwacht dat het aandeel visvervangers snel verder groeit: “We zien de vraag naar vleesvervangers steeds verder stijgen. De visvervangers zullen daarvan profiteren, ook omdat beide productgroepen vooralsnog vaak in hetzelfde plant-based schap worden aangeboden’’.

Sticks zonder Vis

De Sticks zonder Vis van Schouten hebben rijst en tarwe als basis en wegen 35 gram per stuk. Het product kan gegeten worden bij de warme maaltijd maar ook als snack of op brood tijdens de lunch. Schouten stelt het product de komende tijd wereldwijd voor aan haar klanten binnen het retail, out-of-home en food industrie kanaal.

Schouten Europe

Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het  bedrijf heeft een uitgebreid en gevarieerd assortiment van plantaardige producten en levert deze, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Dossiers
Lees ook
Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte

Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte

Veel Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte. Ze zijn het van huis uit gewend of degene die kookt maakt gerechten met vlees of vis. Zes op de tien Nederlanders omschrijft zichzelf als vleeseter. Dat blijkt uit de jaarlijkse Vegamonitor van Natuur & Milieu.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Markt plantaardige visvervangers groeit

Markt plantaardige visvervangers groeit

De markt voor plantaardige visvangers zit in de lift. Vergeleken met vleesvervangers is deze nog klein, maar de markt is in opkomst. De verwachting is dat deze markt de komende jaren verder gaat groeien.