Foto: Pixabay

Als het draait om goede mensen binnen krijgen en houden, sta je als foodondernemer soms voor grote uitdagingen. Hoe word je een goede werkgever? Yolanda van der Niet, HR-adviseur, coach en eigenaar van Nika Coaching, maakt het heel praktisch: in zes stappen word je als ondernemer een goede werkgever. 

Het is geen kwestie van rocket science, maar vooral van doen. “Maar,” benadrukt Yolanda: “Dit kun je als ondernemer alleen als je zelf weet wie je bent, hoe ambitieus je bent en welke strategie je voor de toekomst hebt.”

1. Weet waar de behoeften liggen 
Start met een medewerkerstevredenheidsonderzoek, heel eenvoudig via internet gratis te maken. Sommige medewerkers durven niet alles zomaar hardop te zeggen, maar via zo’n onderzoek durven ze zich vaak wel uit te spreken. Voer voortgangs- en evaluatiegesprekken, vraag regelmatig: hoe gaat het met je, waar loop je tegenaan? Natuurlijk kost dat tijd, maar die tijd win je terug door de uitkomsten. Voer ook exitgesprekken op het moment dat iemand bij je weggaat, je leert ervan voor toekomstige medewerkers.

2. Geef waardering 
Niet alleen in de vorm van salaris, maar ook van feedback als: “fijn dat je er bent”, of: “We hebben vandaag een fantastische productie gedraaid met z’n allen.” Het lijkt zo eenvoudig, maar het is een van de eerste dingen die we vergeten: een compliment geven. Gezien worden, dat willen we allemaal, als mens, niet alleen als medewerker; individueel en als team. Breng dat ook naar buiten op sociale media.

3. Zorg voor ontwikkeling (op werkgebied of persoonlijk)
Ik kom foodondernemers tegen die al dertig jaar niet meer naar school zijn geweest. Als je eenmaal goed bent in je vak, dan blijf je dat doen, maar bijscholen stimuleert. Of misschien heeft iemand ondersteuning nodig bij persoonlijke ontwikkeling. Als iemand aan zijn zelfvertrouwen kan werken, heb je daar als ondernemer ook profijt van.

4. Wees flexibel 
Dat is eigenlijk het meest lastige als je te maken hebt met het productieproces en nachtwerken. Maar mensen van nu willen invloed hebben op de manier van werken. Willen hun werkzaamheden naar eigen inzichten inrichten. Wees bereid om te luisteren en mee te werken aan en te denken over de ontwikkeling van een ander. Dus zeg niet meteen nee; je hebt flexibiliteit nodig voor de nieuwe generatie.

5. Stimuleer trots
Vier successen groots en vooral breeduit. Daar word je zelf als ondernemer ook blij van. Bevorder saamhorigheid en een positieve sfeer. Draag de toegevoegde waarde van het bedrijf uit. Je bent van toegevoegde waarde als bedrijf en daar draag je allemaal aan bij. Communiceer over de buurtfunctie, het leerbedrijf, duurzaamheid: dat is waar mensen – medewerkers en klanten – zich aan willen verbinden. Laat tevreden klanten aan het woord.

6. Wees maatschappelijk betrokken
Huur mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat kan via de gemeente of specifieke organisaties. Onderhoud een diversiteitsbeleid. Meng de groep, jong en oud, man en vrouw, verschillende culturen. Lever bijzondere inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan het artikel Van ondernemer tot werkgever online of in Bakkers in bedrijf 3-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal slechts € 39,99 ex. btw voor het eerste jaar!

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?