Foto: Nederlands Mosselbureau

De Zeeuwse mosselsector start de nieuwe promotiecampagne 'Doe de Mossel'. Hiermee wil de sector de zichtbaarheid van hun product verbeteren en inspelen op de behoeftes van consumenten aan gemak, variatie en producten van een duurzame herkomst. De commercial is zichtbaar op de televisiezenders van NPO, online en via social media.

“Mosselen passen uitstekend bij de huidige eetgewoontes”, zegt Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekers die de campagne financiëren. “Zij zijn lekker, gemakkelijk te bereiden, gezond, komen van dichtbij en hebben een hele lage voetafdruk. Allemaal aspecten waar de huidige consument naar op zoek is. Alleen weten veel consumenten dit nog te weinig. Wij moeten dit dus vertellen.”

Campagne

'Doe de Mossel' moet helpen de komende jaren een betere plaats voor de mossel in ons eetpatroon te krijgen. Dat is een lange-termijn-verhaal waar de campagne 'Doe de Mossel' een aanjaagfunctie heeft. Ook op andere fronten moeten consumenten aangesproken worden, door mosselgerechten in restaurants en bijvoorbeeld gemaksproducten zoals de onlangs gelanceerde Zeeuwse Mosselburger.

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Meer mosselen

De promotiecampagne maar ook investeringen op het gebied van productontwikkeling moeten leiden tot een groei van de afzet. Risseeuw licht de achtergronden van de campagne nader toe: “De mosselkwekers verwachten de komende jaren meer mosselen te kunnen aanvoeren, maar dan is een gezonde afzetmarkt wel van belang. Via het Nederlands Mosselbureau zijn wij – mede dankzij financiering vanuit het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij – met een groot programma bezig om nieuwe, vooral jongere, kopers aan ons te binden. De campagne die wij vandaag starten gaat helpen om te komen tot een succesvolle toekomstige afzetstrategie.”

Duurzaamheid

De lage milieu-impact van mosselen wordt ook steeds aantrekkelijker voor consumenten. Mosselen voeden zichzelf met algen en hebben geen visvoer nodig. Ze hebben een aanzienlijk lagere milieubelasting dan ander dierlijk eiwit. De mosselkweek is sinds 2011 MSC gecertificeerd als duurzame visserij.

Verjonging

De aanstekelijke muziek en bijbehorende dans moeten helpen om vooral de jongere consumenten aan te spreken. Juist hier is nog veel terrein voor de mosselsector te winnen. Zowel in Nederland als in de belangrijkste afzetmarkt België. Ook daar gaat de commercial later dit jaar online uitgezonden worden.

Altijd op de hoogte blijven?