Startup BISQ Seafood op Horecava

BISQ Seafood

'Bye bye Tilapia' staat er te lezen op de website van BISQ Seafood. Twee jaar geleden begonnen Robert Jan, Yoram en Feddo deze start-up. Hun producten bevatten uitsluitend vis uit de Noordzee en geen kweekvis. De startup presenteert zich in het Innovatie- en Startup-LAB tijdens de Horecava. Deze vakbeurs voor de horeca vindt plaats van 7 tot en met 10 januari 2019.

BISQ Seafood

71 procent van de vis die wordt gevangen op de Noordzee gaat volgens de mannen van BISQ Seafood naar het buitenland. Daartegenover staat de import van kweekvis zoals de bekende Tilapia. BISQ Seafood wil dit veranderen. Geïnspireerd door de rijke, lokale seafoodcultuur van landen als Spanje Portugal en Japan brengt de startup Noordzee bisque en Noordzee vissoep op de markt. Beide zijn gemaakt van lokale verse groenten, de 'spices' van Madame Jeanette en natuurlijk vis uit de Noordzee.

“We willen met onze start-up graag een bijdrage leveren aan de situatie van de onderwaardering van de Noordzee vis in ons eigen land" vertelt Robert Jan. “We gaan op zoek naar toffe recepten waarin vergeten vissoorten en ander lekkers uit de Noordzee een grote rol spelen. Zo maken we optimaal gebruik van wat de zee ons biedt. Daarbij maken we zoveel gebruik van de verwaarding van reststromen zoals graten. No food wasted!”

Horecava

De 63e editie van de Horecava start 7 januari. Deze vakbeurs biedt vier dagen lang inspiratie voor professionals in de foodservice branche. De Horecava 2019 heeft een beursoppervlakte van 12.000m2 met de laatste trends en innovaties, workshops, demonstraties en wedstrijden. Nieuw dit jaar zijn het segment Food mobility en de Horecava Street Takeover. De Horecava vindt plaats van 7 tot en met 10 januari in de Rai in Amsterdam.

Lees ook
De Noordzee

De Noordzee

Vis van dichtbij willen we heel graag zo vers mogelijk verkopen. Geen gesleep over de wereld of Europa. Je komt dan vrij snel uit op de Noordzee, Waddenzee of het IJsselmeer. Waarom is het niet vanzelfsprekend dat we de vis uit de Noordzee alleen verkopen en consumeren voor en door de landen rondom de Noordzee? Waarderen wij de geschiedenis van de Noordzee...

ROC Mondriaan promoot lokaal gevangen vis

ROC Mondriaan promoot lokaal gevangen vis

Op het ROC Mondriaan in Den Haag werken de studenten met lokaal gevangen vis. Vanwege deze actieve bijdrage aan het promoten van Noordzeevis uit Scheveningen kreeg de opleiding 24 september een oorkonde Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

Zalm meest aangeboden vis in Scheveningse strandpaviljoens

Zalm meest aangeboden vis in Scheveningse strandpaviljoens

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen onderzocht in 2019 voor de vierde keer het visaanbod van Scheveningse strandpaviljoen. Zalm is wederom de meest aangeboden vissoort op de menukaart. Bijna een derde van alle visgerechten die worden aangeboden bevat deze geïmporteerde vissoort. De meest aangeboden Noordzeevissoorten zijn kabeljauw en makreel,...