Foto: Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Studenten van het ROC Mondriaan ontwikkelen de komende maanden samen met Haagse horecaondernemers nieuwe innovatieve visproducten. Maandag 15 maart vond de aftrap plaats met de eerste horecasessie van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Dit gebeurde samen met top-chef Bob Staal van het Scheveningse restaurant Waterproef en horecaondernemer Tobias Smallenbroek van strandtent SolBeach.

De horecasessie is onderdeel van de ‘week van de Noordzeevis’ van de School voor Horeca en Facilitaire dienstverlening van ROC Mondriaan. Tijdens deze week krijgen de studenten van de koksopleiding les over Noordzeevis en de lokale visserij en brengen zij het geleerde meteen in de praktijk met het fileren en bereiden van vis van dichtbij. Schooldirecteur Brigitte Laukens: "Wij ondersteunen uiteraard de gedachte 'eet vis lokaal' en daarom gaan bijna 100 studenten van onze koksopleiding meedoen met een zogeheten Vischallenge om een innovatief lokaal visgerecht te bedenken dat ook goed scoort bij jongeren. Kortom een Noordzeevisgerecht dóór jongeren en vóór jongeren! We zijn benieuwd!"

Culinaire mogelijkheden

De verkoopmarges op Noordzeevis kunnen zeer aantrekkelijk zijn voor de horeca. Soms tot wel 25 procent op het product. Daarnaast worden er ook heel veel verschillende onbekende soorten Noordzeevis aangevoerd waarvan de inkoopprijzen laag zijn. Soms tot onder de één euro per kilo verse vis. Vissen zoals wijting en grauwe poon worden in grote volumes aangevoerd. En deze vissoorten doen qua culinaire mogelijkheden niet onder voor duurdere varianten, zoals zalm en tonijn.

Door juist voor deze relatief onbekende vissen te kiezen kan bijvoorbeeld een horecaondernemer een breder lokaal assortiment aanbieden. “De grote kans voor Noordzeevis is de Nederlandse toerist. Als we in het buitenland zijn bestellen we een lokaal gerecht, waarom doen we dat in ons eigen land dan niet?”, aldus Yves van Westrenen, eigenaar van restaurant Waterproef. Daarnaast verwachten de veel horecaondernemers, mede door de coronacrisis, een stijgende vraag naar lokale producten.

Noordzeevis

De meeste vissen die Nederlanders eten komen niet uit de Noordzee, maar worden geïmporteerd, bijvoorbeeld zalm, tonijn, tilapia en pangasius. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen vindt dat jammer aangezien Nederland de Noordzee als achtertuin heeft. Er leven ongeveer 220 verschillende vissoorten. Op ongeveer 30 soorten commercieel gevist wordt. Op de visafslag in Scheveningen komt dagelijks veel 'eigen' verse vis binnen, waarvan 90 procent geëxporteerd wordt.

Dat ziet Stichting Noordzeevis uit Scheveningen graag anders. De stichting zet zich in om Noordzeevis bij iedereen geliefd te maken, van visser tot consument. De stichting wil de consumptie van deze vis stimuleren door zijn herkenbaarheid en verkrijgbaarheid te vergroten. Dit ter bevordering van de duurzame en lokale visserij.  

Altijd op de hoogte blijven?