Studenten SVO vakopleiding food leren op zee over Noordzeevis

4 juni 2021 Redactie Vismagazine

Studenten van SVO vakopleiding food gingen woensdag 2 juni de zee op om het vissersvak van dichtbij mee te maken en antwoord te krijgen op vragen als waar komt ons voedsel vandaan en hoe wordt het gevangen? Een filmcrew van Omroep West legde alles vast en maakt van dit materiaal een documentaire,  geschikt voor het beroepsonderwijs. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen is de initiatiefnemer van dit project dat door de bijdrage van Stichting Initiatief op Scheveningen mogelijk is gemaakt.

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen wil jongeren enthousiast maken voor Noordzeevis uit Scheveningen en wil laten zien hoe lekker en veelzijdig lokale vis kan zijn. Voor jongeren die zich voorbereiden op een werkend leven in de horeca is het essentieel om te weten waar ons voedsel vandaan komt. Zoals docent Jaantje van SVO zegt: “Het is een uitgelezen kans voor hen om mee te kunnen op de vissersboot, zo leren ze de praktijk kennen en dat past uitstekend bij de leerdoelen van onze opleiding.” Ook Ron Kleijn, bestuurslid van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen is blij met de documentaire. “Ik vind het bij uitstek onze taak om de korte Scheveningse keten in beeld te brengen, en wat is er nu mooier dan dat te doen met aankomende koks die er later mee gaan werken.”

Stichting Initiatief op Scheveningen

Stichting Initiatief op Scheveningen geeft activiteiten en projecten die bijdragen aan de lokale economie op Scheveningen zowel financieel als organisatorisch een zetje. Teun van Dijk, voorzitter SIOS: “Deze documentaire over het vissen op Noordzeevis geeft inzicht in het sociaal-economisch potentieel dat de kuststrook duurzaam heeft. Het geeft aandacht aan ambacht, ondernemerschap om onze verse vis op ons bord te krijgen, hetgeen past in de cultuur van Scheveningen. Allemaal waarden die wij als SIOS onderstrepen.” 

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om de vis uit de Noordzee geliefd te maken in de gehele keten; van visser tot consument. Het doel is om veel meer mensen te laten genieten van de lokale, lekkere en gezonde vissen die de Noordzee te bieden heeft. Dit wordt gedaan door de verkrijgbaarheid en herkenbaarheid van Noordzeevis te vergroten. De stichting werkt samen met ongeveer zeventig  ambassadeurs, allen ondernemers van op of rond Scheveningen met liefde voor Noordzeevis.

Altijd op de hoogte blijven?