Tien tips voor je Facebookpagina

Facebook_Unsplash

Foto: Unsplash

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en  naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers.  Hier zijn tien tips voor Facebookpagina.

1. Gebruikersnaam
Vul altijd je gebruikersnaam in op je pagina: de @-vermelding die linksboven onder je profielfoto en bedrijfsnaam staat. Als je dit invult kunnen andere pagina’s en personen je taggen, waardoor de zichtbaarheid van je pagina toeneemt. De @-vermelding maakt het eveneens mogelijk om gevonden te worden in de zoekbalk en -resultaten van Facebook.

2. Profiel- en omslagfoto
Voeg een herkenbare profiel- en omslagfoto toe. Mensen trekken de aandacht, maar je kunt ook kiezen voor je logo. Zorg ervoor dat de foto’s aansluiten bij je huisstijl. Geef de foto’s een relevante beschrijving en verwerk er een link naar je website in.

3. Pagina-informatie
Optimaliseer je pagina-informatie met een korte tekst waar je voor staat, wat je aanbiedt, locatie van je bedrijf en hoe geïnteresseerden contact op kunnen nemen.

4. Privéberichten
Facebook houdt bij hoe snel je op privéberichten reageert. Reageer je snel en consistent, dan beloont het platform je met een groene ‘zeer ontvankelijk voor berichten’-badge.

5. Mijlpalen
Voeg mijlpalen toe via het tabblad Info. Mijlpalen zoals belangrijke gebeurtenissen en evenementen krijgen extra aandacht in de tijdlijn en staan apart vermeld op je pagina.

6. Calls-to-action
Voeg calls-to-action toe, zodat het makkelijk wordt voor mensen om een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan ‘Nu bestellen’ of ‘Nu bellen’.

7. Tabbladen
Personaliseer je tabbladen. Linksonder je profielfoto staan een aantal standaardtabs. Je kunt deze uitbreiden met bijvoorbeeld ‘Vacatures’, ‘Aanbieding van de week’ of ‘Nieuwsbrieven’.

8. Advertenties
Promoot je beste berichten en experimenteer met advertenties. Sinds het nieuwe algoritme van kracht is, is het organisch bereik van bedrijfspagina’s gedaald. Door relevante en doelgerichte advertenties in te zetten heb je meer zekerheid dat Facebookgebruikers je content zien. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten, maar kan ook kleinschalig.

9. Foto's
Gebruik Canva om je foto’s te bewerken voor het creëren van een eigen stijl en herkenning.

10. Filmpje
Met Quik selecteer je foto’s, waarvan vervolgens automatisch een filmpje wordt gemaakt. Het filmpje bevat rechtenvrije muziek en je kunt teksten toevoegen.

Meer weten over de mogelijkheden van een bedrijfspagina op Facebook? Lees dan het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 5-2018, Vakblad IJs 47-2019, Vlees+ 4-2019 of Vismagazine 6-2019.

Lees ook
Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Het Nederlands Visbureau lanceert de nieuwe campagne ‘(GOUR)met elkaar gezond met vis’. Deze bestaat uit een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende consumentenbrochure. Hiermee geeft het Nederlands Visbureau antwoord op de oproep van de overheid om deze zomervakantie vooral met elkaar in eigen land door te brengen vanwege de coronacrisis.

De kracht van de versspeciaalzaak in tv-spot

De kracht van de versspeciaalzaak in tv-spot

Zeven versbranche-organisaties brengen gezamenlijk een nieuwe tv-spot met de boodschap 'Vers en met liefde'. De spot toont de kracht van de versspecialist in de buurt. 'Koop lokaal' is – zeker in deze tijd – voor de ondernemers van groot belang.

Groei webshops en bezorgen door coronacrisis

Groei webshops en bezorgen door coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van slagers, viswinkels, bakkers en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. De consument kan voor wc-papiergebak terecht bij de bakker, bij de slijterij haalt hij ontsmettingsalcohol en loempia’s laat hij bezorgen...