Veel snacks, relatief weinig vis op Horecava

Horecava 2019 (98)-kl - kopie

Horecava-2019-64-kl-300x200 Bij aankomst op de Horecava werd je vanaf 's morgens 10.00 uur al onthaald met snacks. De zalmbitterballen smaakten prima en het begon veelbelovend. Na afloop bleek, dat er volop snacks in allerlei soorten, maten en smaken gepresenteerd werden op de beurs, maar dat het aandeel vis relatief klein was.

Bij ATL Seafood stond een torenhoge verse visuitstalling, een uitzondering. "Wij zijn visboer en dat stralen we dan ook uit", aldus de exposant. Ook prominent in de stand was het assortiment Bellamy's sauzen en soepen. Die worden zelf bereid. De 'Tijgermelk is een opvallende 'Thaise specialiteit. Het is een zout-zuur-kruidenmengsel waarin rauwe vis kan garen. Verder waren er malse zalmburgers te proeven.

Een aantal groothandels hadden plaats geboden in hun stand aan kleinere leveranciers. Bij bijvoorbeeld Bidfood, Hanos, Makro en De Kweker waren diverse producten te vinden, van vlees en vis tot brood en patisserie. Jan van As was onderdeel van de Hanos-stand en presenteerde zijn 'innovatieve Shock Fresh tonijnassortiment.  Direct na vangst wordt de tonijn (yellowfin) in drie kwartier op -60 graden C. gebracht, waardoor de versheid en kwaliteit gegarandeerd blijft. Na vervoer van Japan naar Nederland wordt de vis langzaam ontdooid en is hij niet van vers te onderscheiden.

De grote oosterse paviljoens sprongen eveneens in het oog: de rode Chinese lampen aan het plafond waren een eyecatcher en ook de Japanse en Aziatische keuken speelden een prominente rol. Daar was wel vis te vinden: coquilles, de zalmbitterbal en gong-bao-garnalen.

Industrie

Rational toonde zijn oven- en baksystemen waarin op meerdere niveaus gebakken, gestoomd, gegrild en gefrituurd kan worden. Gelijktijdig en in no-time kwamen zalm, ribeye en wafels uit de oven. Miele had een tweedeling in haar stand: Hospitality met bereidingsapparatuur en Hygiëne, waarin de wasmachines stonden opgesteld. Je kon er een hygiënecheck laten doen, die laat zien dat miljarden bacteriën op je lichaam zitten. Die kunnen niet allemaal kwaad, maar laten wel zien hoe belangrijk een goede hygiëne is.

Voor een niche-markt en de top-horeca stond er een kweekkast voor verse kruiden van Carter Hoffman uit De VS. In lagen kunnen verse kruiden worden gekweekt, die afgepaste hoeveelheden water toegediend krijgen en op een in te stellen temperatuur groeien en vers gehouden worden.

Lees ook
Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Het Nederlands Visbureau lanceert de nieuwe campagne ‘(GOUR)met elkaar gezond met vis’. Deze bestaat uit een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende consumentenbrochure. Hiermee geeft het Nederlands Visbureau antwoord op de oproep van de overheid om deze zomervakantie vooral met elkaar in eigen land door te brengen vanwege de coronacrisis.

Gastvrij Rotterdam verplaatst naar 2021

Gastvrij Rotterdam verplaatst naar 2021

Vanwege de verspreiding van het coronavirus en bijbehorende maatregelen heeft de organisatie van Gastvrij Rotterdam besloten om de achtste editie van de vakbeurs te verplaatsen naar 2021. De vakbeurs stond gepland van 21 t/m 23 september 2020 en vindt nu plaats van 20 t/m 22 september 2021 in Rotterdam Ahoy.

Denk en beslis mee over de toekomst van voedingsmiddelenproductie

Denk en beslis mee over de toekomst van voedingsmiddelenproductie

Gezondheid, transparantie, eco-responsibility, eerlijke prijzen. De voedingsmiddelenindustrie staat voor veel uitdagingen. Daarom heeft de SIAL-organisatie in aanloop naar de beurs in Parijs samen met het burgerplatform Make.org een wereldwijde consultatie opgezet, waarin elke foodprofessional mee kan denken en zijn mening geven over het thema: How...