UK 205 Spes Nova gedoopt

UK 205 Spes Nova - Foto Maaskant Shipyards

Foto: Maaskant Shipyards (uit Vismagazine 1-2018)

Nanou Beekman, directeur Visserij en Landelijk gebied bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, doopte afgelopen vrijdagmiddag 1 november de UK 205 Spes Nova. Dit innovatieve schip is de nieuwe aanwinst van het Urker bedrijf Ekofish Group.

De UK 205 is een twinrigger/flyshooter, De viskotter is ontworpen door Vripack Yachting en gebouwd bij Maaskant Shipyards,  De viskotter kreeg de naam Spes Nova. Dit betekent 'een nieuwe hoop'. De hightech viskotter is met recht innovatief te noemen. Niet alleen beschikt het vis over een verdovingsmachine. Ook is het voorzien van hybride motoren.

Verdovingsmachine

Aan boord van de UK 205 komen de gevangen vissen op een lopende band terecht die onder stroom staat. Op de band worden ze door middel van elektrische schokken in een soort coma terecht. Daarna worden ze pas verwerkt. 

Het verdoven van vissen is niet verplicht, maar er is steeds meer discussie over. Eigenaar Louwe de Boer zegt tegen de NOS dat hij aan de éne kant voor het verplicht verdoven is, maar hij wil dan wel dat de vissers de tijd krijgen om dat te realiseren: "Zo'n systeem kost hartstikke veel geld. En we krijgen al zoveel op ons bord aan eisen en regels. Ik snap wel dat er weerstand ontstaat als vissers dit als nieuwe verplichting opgelegd krijgen."

Hybride motor

Het schip onderscheidt zich ook van andere viskotters vanwege de motor. Bijzonder is de dieselelektrische hybride voortstuwing die ondersteuning krijgt van een accupakket dat teruggewonnen energie kan opslaan. Die energie wordt onder meer teruggewonnen bij het uitzetten van de netten. De Boer: “Naast brandstofbesparing levert dit nog een voordeel op. Op teruggewonnen energie kunnen we met een stille motor de haven invaren en tijdens de havenweek of een vrijdagse reparatiedag schoon en stil aan boord werkzaamheden verrichten.”

Vismagazine sprak in 2018 met Louwe de Boer over de nieuwe UK 205 Spes Nova en zijn bedrijf Ekofish. Lees het complete artikel van Michel Verschoor terug in Vismagazine 1-2018. Nog geen abonnee? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €75,- ex BTW voor het eerste jaar! Abonneer nu!

Lees ook
Voor en tegens van schol invriezen aan boord

Voor en tegens van schol invriezen aan boord

Dankzij het invriezen en opslaan van de vangst op zee is de pelagische vloot al decennialang succesvol. De kottersector, gericht op demersale vis, laat zich vooralsnog niet verleiden tot eenzelfde aanpak. Desalniettemin vinden er wel gesprekken plaats over de opties en de gevolgen van het wel of niet invriezen van schol aan boord.

Wageningen Economic Research: 2020 wordt een zwaar jaar voor de visserij

Wageningen Economic Research: 2020 wordt een zwaar jaar voor de visserij

Wageningen Economic Research presenteerde 11 september in een webinar de resultaten van de Nederlandse Visserijsector over 2019. De kottersector boekte dat jaar fors minder resultaat. Wageningen Economic Research verwacht dat 2020 een zwaar jaar wordt voor de visserij.

Visserij struikelblok voor Brexit

Visserij struikelblok voor Brexit

EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier reist vandaag, 8 september, naar Groot Britannië voor de voorlaatste onderhandelingsronde voor een nieuw handelsakkoord na de Brexit. Deze onderhandelingen zitten muurvast. Een van de struikelblokken is de visserij.