‘Verpakkingen moeten deugen’

7 april 2021 Xandra Veltman

Vis verpakken is een must. Maar de grens aan materiaalverbruik is bereikt. Verpakkingsindustrie en vishandels zetten zich in om voorop te lopen met duurzame verpakkingen waarin de vis nog langer goed blijft. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Kees Veerman van Vishandel de Vakman.

De Volendammer Kees Veerman runt sinds 1995 samen met z’n vader Vishandel de Vakman in het drukke Arnhemse winkelcentrum Kronenburg. In 2011 vestigden ze zich eveneens in Velp, in ‘De Versgaard’ waar meerdere speciaalzaken onder één dak zitten. Beide winkels floreren en tegelijkertijd is het een wereld van verschil. “In Kronenburg waaien klanten na het winkelen aan voor een lekkere lunch. Daar lopen gebakken vis en haring als een trein. Het publiek in ‘De Versgaard’ komt daarnaast voor meer verse vis, soorten als heilbot of snoekbaars, en soepen, salades en poké bowls. Deze klanten willen graag advies. Leuk voorbeeld is hoe je een ‘butter en eek’-jus bereidt : een echt ouderwets Volendams recept. Op beide locaties hebben we voor elk wat wils, maar altijd uitstekende kwaliteit vis.”

Eerlijk zijn

Als kleine jongen mocht Veerman al met z’n vader mee naar groothandelaren om producten te halen en die vervolgens een plekje te geven in de toonbanken van hun winkels. “Mijn vader checkte de producten en legde me telkens weer uit waar ik op moest letten. Ik leerde goed kijken, voelen en proeven, ik kreeg de feitjes en weetjes onder de knie. Ik leerde om eerlijk te zijn tegen klanten. Geef je kennis door, vertel wat je verkoopt, waarom je het verkoopt en waar het vandaan komt. Dan kunnen klanten zelf een goede keuze maken.”

Uitstraling

Die kwaliteit wil Veerman ook voor z’n verpakkingen. Al tien jaar werkt hij met Barneveld Verpakkingen en Disposables. Dat bevalt hem zo goed dat hij er alles koopt wat hij nodig heeft. “Van kibbelingbakjes tot visvellen en van vacuümzakjes tot ovenbakjes. Cateringdozen, schalen, kartonnen poké bowl-bakken, schaaltjes, tassen... ga zo maar door. Het meeste bedrukt in mijn eigen huisstijl en het liefst zo weinig mogelijk plastic. Inpakspullen moeten deugen, het is bepaald niet grappig als zakjes uit elkaar vallen. De uitstraling moet fraai zijn, ons ambacht en mijn vis waardig. Ik vind bijvoorbeeld de buckets met ‘Enjoy Fish’ erop mooi. Mensen zetten zo’n bucket midden op tafel. Dan mag die buitenkant wel een beetje een feestje zijn.”

Dit was het derde deel van de rondvraag 'De kunst van vis bewaren'. Volgende week verschijnt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 2-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?