'Verschuiving naar karton'

9 november 2022 Edwin Rensen

Gepersonaliseerde verpakkingen met de huisstijl en branding van de klant zijn in opkomst. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid bij verpakkingen in de visbranche onverminderd hoog. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter Wigman van Remmert Dekker Packaging.

Remmert Dekker Packaging, opgericht in 1896, is een toonaangevend bedrijf voor innovatieve verpakkingsoplossingen. Met duurzame grondstoffen zoals PEFC- en FSC-karton worden bedrukte verpakkingen geproduceerd voor levensmiddelen als vis en vlees. Sinds 2021 is Remmert Dekker Packaging onderdeel van het Belgische Van de Velde Packaging. “Hierdoor kunnen we nog beter het verschil maken in duurzame verpakkingen”, legt Wouter Wigman, Marketing & Design Manager Remmert Dekker, uit. Plasticvrije verpakkingen, die passen in een circulaire economie, worden volgens hem steeds belangrijker. “Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton. Door wetgeving, maar ook vanuit de consument die duurzame keuzes wil maken.”

Beschermfunctie

De beschermfunctie van de verpakking is niet de enige functie, stelt hij. “Beleving wordt steeds belangrijker en de verpakking speelt hierin een grote rol. De verpakking kan extra aantrekkingskracht en gebruiksgemak bieden, met mooie bedrukking en handige toevoegingen. Hiervoor beschikken we over een eigen studio die ideeën en klantwensen op slimme wijze vertaalt naar prototype verpakkingen.” Remmert Dekker Packaging vindt het belangrijk om op de eisen en wensen van de klanten in te spelen. “Daardoor merken we dat er steeds meer sprake is van partnerschap, waarbij we goed op de hoogte zijn van elkaars ontwikkelingen en proactief meedenken in oplossingen”, aldus Wigman. Hij geeft verder aan dat de klanten inspelen op de feestdagen door het toepassen van feestdagenbedrukking op de verpakking. “Het is natuurlijk belangrijk om op tijd te beginnen en in de zomer al na te denken over die kerstverpakking.” Een duurzame verpakking hoeft volgens Wigman niet per se duurder te zijn. Er zijn verschillende invloeden die de hoogte van de prijs bepalen. Het is aan de afnemer te bepalen wat in het budget past en wat een duurzame verpakking waard is. “Voor het gebruik van PEFC en FSC hebben we een samenwerking met deze labels en worden we jaarlijks getoetst. Verduurzaming vraagt vaak om een investering, maar betaalt zich uiteindelijk wel terug.” Onder Van de Velde kan het bedrijf groeien en een toenemende range van verpakkingen en verpakkingsoplossingen aanbieden. Zoals automatisering met verpakkingsmachines op de inpaklijn. Of, naast vouwkarton, andere duurzame verpakkingen zoals cups, bekers, extra zwaar massief karton en golfkarton.

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Feestverpakkingen het hele jaar door'. Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3 terug. De complete rondvraag staat in Vismagazine 7-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?