Verse vis mag nog in gratis plastic tasje

160105 plastic tasjes

Op 1 januari 2016 is het verbod op gratis plastic tasjes meegeven van kracht geworden. Het is onderdeel van een Europese aanpak om de hoeveelheid draagtasjes terug te dringen. NRC beantwoordt een aantal vragen over plastic draagtasjes.

  1. Geldt het verbod voor alle plastic draagtasjes? Er zijn enkele uitzonderingen. Zo blijven plastic tassen die noodzakelijk zijn vanwege de functionaliteit of de voedselveiligheid gratis. Zoals tasjes die worden gebruikt bij etenswaren die kunnen lekken, zoals soep, sauzen of verse vis. Ook de dunne hemdtasjes die je op de markt krijgt, vallen niet onder het verbod. Papieren of stoffen tassen mogen wel gratis aan klanten worden gegeven.
  2. Hoe wordt er gecontroleerd? De Inspectie Leefomgeving en Transport, die toeziet op naleving, laat weten in het begin alleen te zullen reageren op meldingen. Een winkelier die in overtreding is, krijgt eerst een waarschuwing. Bij herhaling volgt een dwangsom. Hoe er precies gecontroleerd wordt, is afhankelijk van het type winkel. Een kleine zelfstandige zal sneller gecontroleerd worden aan de toonbank, bij grote winkelketens neemt de inspectie een kijkje in de administratie. Winkeliers moeten kunnen aantonen dat ze plastic tassen niet gratis meegeven. Zo moet de prijs van het tasje op de kassabon staan.
  3. Zorgt het verbod echt voor minder plasticafval? Volgens de overheid wel. Vorig jaar voerde het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken samen met de Raad Nederlandse Detailhandel en zeven winkelketens de pilot ‘Mag het een tasje minder zijn?’ uit. Hieruit bleek dat het aantal uitgegeven tasjes flink daalt wanneer er betaald moet worden, variërend van 48 tot 77 procent.
Lees ook
Toename aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Toename aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Het aanbod van gecertificeerde vis in de Nederlandse supermarkten is wederom toegenomen. In de categorieën vers, diepvries en conserven draagt bijna driekwart (74 procent) van de visproducten het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis. Vorig jaar was dat nog 70 procent. Dat blijkt uit de analyse ‘Stand in het schap’...

Urker ondernemers lanceren Freshly Fish Box

Urker ondernemers lanceren Freshly Fish Box

Er zijn al verschillende maaltijdboxen op de markt. Denk aan Hello Fresh, Marley Spoon en de Allerhande Box. Hier komt nu een nieuwe box bij, de Freshly Fish Box, gevuld met verse, gemarineerde panklare vis. De box is een idee van de Urker visondernemers Tim Brouwer, Sjoerd Ras, Hendrik Kramer en Albert Ras. Op Urk eten de bewoners gemiddeld 35 kilo...

Nederlandse vishandelaren op de Duitse Markt

Nederlandse vishandelaren op de Duitse Markt

Marco en Rick de Jong staan met hun ambulante vishandel De Jong Fischspezialitäten op de Duitse markt. Hun Duitse klanten hebben weinig belangstelling voor het in Nederland populaire kant-en-klaar. Zij kopen vooral verse vis om helemaal zelf klaar te maken. De Jong Fischspezialitäten De Jong Fischspezialitäten opereert al vijftien jaar...