Vijf tips voor het openen van een pop-up store

peprnotenfabriek van delft_pop up store_foto Oscar

Pop-up store pepernotenfabrikant Van Delft (foto:Oscar van der Wijk)

Pop-up stores verschijnen regelmatig in het straatbeeld. Leegstaande ruimtes die (tijdelijk) gevuld worden om iets te verkopen. Dat iets kan van alles zijn. Van zonnepanelen tot asperges en van Fiat 500’s tot pepernoten.

Met pop-up stores wordt winkelleegstand teruggedrongen en het centrum weer aantrekkelijker gemaakt. Daarnaast zien veel ondernemers een pop-up store als een uitstekend marketingkanaal. Bram Loggers van de website Leegstandsbestrijding.nl heeft vijf tips voor ondernemers die de opening van een pop-up store overwegen.

1. Bepaal welk doel je met een pop-up winkel nastreeft.
Wil je reclame maken voor een product of webshop? Dan heb je behoefte aan veel voorbijgangers. Wil je een sample sale houden? Dan zijn bereikbaarheid en parkeerruimte belangrijker.

2. Maak een bedrijfsplan.
Werk je doelstelling en een inschatting van kosten en baten uit in een plan. Als je plan alleen maar uitkomt wanneer je geen huurlasten hebt, moet je je afvragen of je ermee door moet gaan. Een goed bedrijfsplan helpt ook om eigenaren van panden te verleiden met jou in zee te gaan. Vastgoedeigenaren gunnen hun pand eerder aan iemand die met een goed idee komt.

3. Zoek een beschikbare ruimte.

Op internet kun je diverse aanbieders van geschikte panden vinden. Toch werkt het vaak het beste om zelf een gebied of straat uit te kiezen. Wanneer je daar met wat aanwezige winkeliers gaat praten, merk je snel genoeg of er voor jouw product kans van slagen zou zijn. Bovendien hoor je dan regelmatig of en waar er een geschikt pand beschikbaar is.

4. Kijk goed naar de bestemming van een pand.
Je mag niet overal alles verkopen en moet voldoen aan wet- en regelgeving, zeker wanneer je bijvoorbeeld met horeca aan de slag gaat.

5. Verwacht niet dat je rijk wordt van een pop-up store.
Een pop-up winkel levert voornamelijk naamsbekendheid op en rechtstreeks contact met klanten. Om er veel geld aan te verdienen, zijn de kosten vaak te hoog. Denk aan inrichting en afbouw, vergunningen, personeel en automatisering.”

Meer weten over pop-up stores? Lees dan het complete artikel van Linda van 't Land in Bakkers in bedrijf 8-2017. Nog geen abonnee van Bakkers in bedrijf? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €39,99 ex BTW voor het eerste jaar. Abonneer nu!

Lees ook
Marketingexpert Paul Moers over kansen in coronatijd

Marketingexpert Paul Moers over kansen in coronatijd

De coronacrisis trekt wereldwijd een spoor van vernieling door de economie. Voor de voedingsbranche heeft het virus echter niet alléén negatieve gevolgen. Sterker nog: retaildeskundige en marketingexpert Paul Moers ziet vooral kansen. “Als je een goed plan hebt, is er altijd iemand bereid een paar duizend euro te investeren.”

De zelfsturende ondernemer

De zelfsturende ondernemer

Ondernemen is een spannend avontuur. Zeker op dit moment. Maar ook in makkelijker tijden heb je de omstandigheden niet helemaal in de hand. Vroeg of laat kom je voor lastige keuzes te staan. Zal ik uitbreiden? De zaak verkopen? Mijn assortiment veranderen? De adviezen in De zelfsturende ondernemer helpen om in elke situatie meer grip te krijgen.

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren...