Visconservenmerk Princes steunt Plastic Bank

Plastic Bank_Princes_pb

Princes laat weten de Plastic Bank te steunen bij het verwijderen van plastic uit kustgebieden om oceaanvervuiling te voorkomen. Een verbreding van de duurzame activiteiten, aldus het visconservenmerk. "De oceanen zijn een belangrijke bron voor de vis die we eten en door Princes wordt verkocht. Princes wil daarom zorgen voor een duurzaam beheer van de oceanen."

Plastic Bank stopt oceaanplastic en verbetert de levens in kwetsbare kustgemeenschappen. De organisatie bouwt ethische recycling-ecosystemen in kustgemeenschappen in landen als Haïti, Brazilië, Indonesië, de Filippijnen en Egypte. Het ingezamelde materiaal wordt gesorteerd en opnieuw verwerkt voor re-integratie in producten en verpakkingen als onderdeel van een gesloten supply-chain. Lokale inzamelaars ruilen hun plastic afval in voor een vergoeding waarmee ze in de basisbehoeften van het gezin kunnen voorzien, zoals boodschappen, brandstof om te koken, schoolgeld en een ziektekostenverzekering. Als partner van Plastic Bank draagt Princes bij aan de bestrijding van zowel de plasticvervuiling in de oceanen als de hoge armoedecijfers in ontwikkelingslanden.

Met de samenwerkingen willen de twee organisaties voorkomen dat zo’n 170 ton oceaanplastic in zee belandt. Consumenten worden in een campagne aangespoord mee te helpen dit doel te bereiken: voor elke twee verkochte blikjes Princes wordt het plastic gelijk aan een plastic fles voor eenmalig gebruik ingezameld in kustgebieden. 

Duurzaamheid

Menno Bax, Marketing Director Princes Europe, noemt de samenwerking een mooie aanvulling op de bestaande duurzame initiatieven van het merk. Princes verkoopt volgens onderzoeksbureau Nielsen het grootste volume MSC-gecertificeerde vis in Nederland en heeft als doelstelling om eind 2021 alleen nog maar verantwoord ingekochte tonijn aan te bieden. Sinds 2020 is de visketen van Princes met het digitale platform checkjevis.nl inzichtelijk gemaakt.

Princes is onderdeel van Princes Group. Deze is medeoprichter van het Sustainable Indian Ocean Tuna Initiative (SIOTI), een vijfjarenproject dat belangrijke kwesties rondom de tonijnvisserij aanpakt. Daarnaast is Princes oprichtende partner van de International Seafood Sustainability Foundation (ISSF) om de standaarden op het gebied van tonijnvisserij te verbeteren.

 

 

Dossiers
Lees ook
Veel belangstelling voor Fish International 2022

Veel belangstelling voor Fish International 2022

Messe Bremen is begin 2022 weer het toneel van de internationale visbeurs Fish International. Van zondag 13 tot en met dinsdag 15 februari komt de Duitse en Europese visindustrie weer samen. Op de agenda staan belangrijke thema's zoals aquacultuur en duurzaamheid en exposanten tonen hun laatste innovaties. Gelijktijdig vindt ook horecabeurs Gastro Ivent...

Duurzaamheid uitgangspunt bij Fisherman’s Choice

Duurzaamheid uitgangspunt bij Fisherman’s Choice

De Aziatische keuken mag dan in opmars zijn , bij Fisherman’s Choice in Den Haag zijn ze al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in het importeren van verschillende garnalen en aanverwante producten uit Zuidoost Azië. Daarbij is duurzaamheid vanaf het begin het uitgangspunt. De vraag naar gecertificeerde producten groeit, signaleert salesmanager Michel...

Garden Gourmet komt met veganistische tonijnvervanger

Garden Gourmet komt met veganistische tonijnvervanger

Nestlé-dochterbedrijf Garden Gourmet lanceert VUNA, een plantaardige tonijnvervanger. VUNA wordt gemaakt op basis van erwteneiwitten en bevat daarnaast de ingrediënten water, koolzaadolie, tarwegluten, aroma’s, citroenvezels en zout. Per 100 gram en 100 kcal bevat het minimaal 0,3 gram aan Omega-3 vetzuren. Oliver Nussli, R&D...