Visconsumptie blijft stabiel

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_3

Foto: Koos Groenewold

De visconsumptie bleef het afgelopen jaar stabiel. Nederlanders consumeerden in totaal 162.5 miljoen kilo aan vis, schaal- en schelpdieren. Gemiddeld was dit 9,3 kilogram per persoon. Dat meldt het Nederlands Visbureau, op basis van onderzoek van GfK naar de visconsumptie in Nederland.

De coronapandemie speelde ook bij de vsconsumptie een belangrijke rol. De totale visconsumptie daalde hierdoor licht (-3 procent). De horeca, catering en groothandel werden hard geraakt, terwijl het visaandeel van de supermarkt, visspeciaalzaak en online groeide.

Nederlanders zien vis als gezond, lekker en afwisselend. Door de coronapandemie werden veel consumenten zich bewust van het belang van gezond leven en kozen vaker voor vis, schaal- en schelpdieren. Voor steeds meer consumenten wordt het een gewoonte om vis te eten. Ook jongeren zijn afgelopen jaar thuis steeds meer vis gaan bereiden en wordt vis gezien als alternatief voor vlees. 

Lees alles over de visconsumptie op de website van het Nederlands Visbureau.

Dossiers
Lees ook
Campagne zet makreel en horsmakreel in de spotlights

Campagne zet makreel en horsmakreel in de spotlights

Het Nederlands Visbureau start 1 oktober 2021 de landelijke promotiecampagne voor makreel en horsmakreel onder de naam ‘Makreel, Vetgoed!’. Doel is om consumenten te laten kennismaken met deze veelzijdige vissen en haar culinaire mogelijkheden. “Deze vis is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond, betaalbaar en duurzaam en daarmee een ‘vetgoede’...

Onderzoek visconsumptie

Onderzoek visconsumptie

Onderzoeksbureau GfK is in de zomerperiode onderzoek gestart naar de visconsumptie gedurende het afgelopen jaar in opdracht van het Nederlands Visbureau. In het najaar zullen feiten en cijfers over het consumptiegedrag van de Nederlandse consument worden gepresenteerd.

Nieuwe Visculinair over Hollandse Nieuwe en BBQ

Nieuwe Visculinair over Hollandse Nieuwe en BBQ

De nieuwe Visculinair zomereditie is uit. Een uitgave boordevol tips en inspiratie. Natuurlijk alle aandacht voor het paradepaardje Hollandse Nieuwe en de vis van de maanden juli en augustus.