Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Essies Verse Vis_foto Koos Groenewold_3

Foto: Koos Groenewold

Afgelopen jaar is de Nederlandse consument weer meer vis gaan eten. In de periode 1 juli 2021 tot 30 juni 2022 groeide de visconsumptie van 9,3 naar 9,5 kilo. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het Nederlands Visbureau.

Het Nederlands Visbureau noemt de groei van de visconsumptie een lichtpuntje na een jaar van coronamaatregelen en de energiecrisis. Op de Europese ranglijst van visconsumptie staat Nederland op de twaalfde plaats. “Een redelijk goed gemiddelde, al is dit voor een land dat grenst aan zee met veel verse, eigen aanvoer best opmerkelijk”, aldus het Visbureau.

Top 5 vis

De Nederlandse consument eet verschillende soorten vis, vooral buitenshuis. De top 5 bestaat nog steeds uit zalm, tonijn, haring. kabeljauw en mosselen. Binnen het gezin eten de meeste kinderen tussen acht en zestienjaar mee als de maaltijd vis bevat en ruim de helft vindt het lekker en gezond. Viswinkels en viskramen met bijhorende eetgelegen zorgen nog altijd voor minstens 40 procent van de totale visverkopen.

Prijsstijgingen

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vis in de eerste zeven maanden van 2022 gemiddeld 5 procent duurder. De prijzen van verse en gekoelde vis stegen met 6,5 procent, bereidingen en conserven met 6,8 procent, en tot slot gerookte, gedroogde of gezouten vis met 2,1 procent. Juli 2022 stegen de visprijzen nog verder. Er waren prijsstijgingen van meer dan 10%.

Verwachtingen toekomst

De verwachten voor de tweede helft van 2022 zijn verdeeld. Analisten van ABN AMRO verwachten een stabiele ontwikkeling van de vraag naar vis. Vis vormt een goed alternatief voor vlees. Duurzaamheid en gezondheid zijn daarnaast ook goede redenen voor de consument om voor vis te kiezen. 
Analisten van de Rabobank zijn minder optimisch, meldt het Visbureau. Ze verwachten dat consumenten gaan bezuinigen vanwege de gestegen kosten. De vraag is of ze dan nog voor de duurdere Noordzeevis kiezen.

Bron: Nederlands Visbureau

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
WENR onderzoekt mogelijkheden commerciële rivierkreeftvisserij

WENR onderzoekt mogelijkheden commerciële rivierkreeftvisserij

De Amerikaanse rivierkreeft heeft zich ontwikkeld tot een ware plaag. Vangen en opeten is een vaak genoemde oplossing. Wageningen Environmental Research (WENR) onderzoekt of er een markt is voor de rivierkreeftvisserij en of er mogelijkheden zijn voor de diervoederindustrie?

Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Met verse Noordzeevis kunnen vishandel en horeca een sterk verdienmodel realiseren. Er moet dan wel meer vraag naar Noordzeevis komen vanuit de lokale markt. Anno 2022 is sprake van een forse mismatch tussen het lokale aanbod van verse Noordzeevis en de vraag naar vis. Maar liefst negentig procent van de aangelande verse Noordzeevis is bestemd voor...

‘On hold’ zetten is geen ontslagname

‘On hold’ zetten is geen ontslagname

Mag je een leer-/arbeidsovereenkomst direct beëin­digen als je werknemer haar opleiding ‘on hold’ wil zetten? Soms trekt de werkgever aan het kortste eind.