Visit Wadden lanceert Smaak van de Wadden

13 december 2019
Foto: Peter van Aalst

Onlangs lanceerde Visit Wadden de campagne ‘Smaak van de Wadden’. Het doel van de campagne is om 'de pure smaak' van het Waddengebied onder de aandacht te brengen en bezoekers en inwoners kennis te laten maken met de verse producten rechtstreeks van het land en uit de zee.

In het kader van deze campagne kregen bezoekers en reizigers op de stations van Groningen en Leeuwarden met de actie ‘Proef Wad’ een Waddenhapje met een recept en verwijzing naar producenten in het Waddengebied. Op zaterdag 7 december gebeurde in Noord-Holland hetzelfde op de Zeeverse vismarkt in Den Oever.

De gehele keten, van vissers, boeren, toeristische ondernemers waaronder de gastronomie, boerderijwinkels en versmarkten, draait mee in de campagne. Naast de proeverijen zijn er ook commercials te zien en te horen op NPO Start en NPO Radio 5. Daarnaast werkt de campagne samen met 24Kitchen en National Geographic Channel. NDC Mediagroep start een eigen Waddendossier, waarin dagelijks Wadden gerelateerde artikelen verschijnen. Culinaire routes en arrangementen ondersteunen toeristische ondernemers om hun verhaal te doen richting toeristen en bezoekers. ‘Waddentafels’, die met regelmaat georganiseerd gaan worden, verbinden chefs, producenten, inwoners en toeristen op telkens een andere unieke locatie.

De campagne laat de 'verassende' smaken van het Waddengebied zien. "De zilte gronden in het Waddengebied en de Waddenzee brengen een enorme hoeveelheid en diversiteit aan gezond en vers voedsel voort, zoals vis, schaaldieren, zeekraal, aardappelen, groenten en vlees. Dit vaak duurzaam geproduceerde voedsel staat aan de basis van een gezonde wijze van leven, een zo klein mogelijk ‘foodprint’ en positieve economische effecten voor de regio. Meer consumeren in eigen regio levert in vele opzichten voordeel. Het pure en eerlijke verhaal van de lokale boer en visser delen we daarom graag" aldus de campagne.

Visit Wadden startte juli 2018 om de Wadden als toeristisch gebied op de kaart te zette. de Smaak van de Wadden is de derde campagne die Visit Wadden opzet. Deze campagne beslaat de hele Waddenzee en kustgebied van Noord-Holland tot en met Groningen en loopt met de seizoenen mee. Eerder startte Visit Wadden de verhaallijnen Werelderfgoed en Watererfgoed gelanceerd. Visit Wadden is een samenwerking tussen de drie destinatie marketing organisaties (Noord-)Holland boven Amsterdam, Merk Fryslân en Marketing Groningen en kent een looptijd van 6 jaar.

Altijd op de hoogte blijven?