Visrestaurant A La Plancha in handen van de Noordereilanders

A la plancha_foto Miss Publicity

Foto: Miss Publicity

Pop-up visrestaurant A La Plancha startte in 2012 als een evenement van twaalf dagen groeide uit tot een vaste ontmoetingsplek bij de Maas op het Noordereiland. Nu opent het restaurant op een vaste locatie en wordt eigendom van de buurt door middel van een aandeelhouderschap. Alle aandelen zijn binnen 24 uur uitgegeven. “Wij geloven dat de aandelen van A La Plancha in handen moeten zijn van de mensen die er het meest om geven”, meent initiatiefnemer en eilander Hans Mosselman.

A La Plancha, ontstaan uit een buurtinitiatief, is negen jaar later nog steeds sterk verbonden met het Noordereiland en haar bewoners. De vele vaste bezoekers vormen de ambassadeurs van het concept. Omdat de Noordereilanders altijd de belangrijkste stakeholders zullen blijven, zijn er aandelen van A La Plancha uitgegeven. De stakeholders bestaan naast Noordereilanders uit iedereen met een belang in en een warm hart voor A La Plancha: medewerkers, leveranciers, fans, familie en vrienden. Zij zijn mede-eigenaar met aandelen vanaf 100 euro.

Online community

Aandeelhouders van A La Plancha begrijpen dat het rendement niet alleen in euro’s is uit te drukken, maar ook in een maatschappelijke meerwaarde. Zij kunnen op een laagdrempelige manier ideeën uitwisselen, meedenken én meebeslissen over het restaurant via een online community. Tevens kunnen de stakeholders gebruikmaken van voordelen uit het loyaliteitsprogramma, zoals speciale acties op verjaardagen, het overslaan van de wachtrij en een plek aan de stamtafel. “De bezoekers, gasten of klanten van een onderneming, die telkens terugkomen en de waarde ervan omarmen, zijn eigenlijk de echte eigenaren van een bedrijf. Met dit concept maken wij dat werkelijkheid”, zegt mede-initiatiefnemer Wietse Sennema.

Vaste locatie aan wal

Om het hele jaar door een buurtfunctie te creëren – ook buiten de zomermaanden of op druilerige dagen – opent A La Plancha naast het pop-up terras langs de Maas ook een vaste locatie op het Noordereiland. Hiervoor is het voormalige café aan de Van der Takstraat 2 overgenomen, dat zich recht tegenover de pop-uplocatie van A La Plancha bevindt. Met het restaurant gaat een wens van de buurt in vervulling: een ontmoetingsplek waar iedereen het hele jaar door welkom is. De succesformule blijft onveranderd; ook aan wal worden verse en eerlijke gerechten bereid. De chefs laten zich leiden door het seizoen, wat de markt biedt en waar hun hoofd naar staat. De keuken beschikt natuurlijk over een plancha, een gloeiende plaat. Hierop wordt vis én vlees bereid. Een vaste kaart is er niet, zodat A La Plancha steeds kan verrassen met nieuwe gerechten. Van bitterballen tot oesters en van linzensoep tot een klassieke bisque d’homard.

Buurtcohesie

Het Noordereiland aantrekkelijk maken om te wonen en te verblijven, dat was jaren geleden de vraag van Expeditie Noordereiland in opdracht van deelgemeente Feijenoord en woningbouwcorporatie Woonstad Rotterdam. Missie geslaagd, want A La Plancha zette het Noordereiland in de schijnwerpers. En niet alleen dankzij het terras aan de Maas. Het restaurant stimuleert de wijkeconomie door te werken met lokale leveranciers en biedt werkgelegenheid op het eiland. Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en werknemers zonder horecaervaring krijgen de kans om zich te ontwikkelen. Door de eilandbewoners en ondernemers actief te betrekken bij A La Plancha wordt de buurtcohesie versterkt. “A La Plancha is geen doel, maar een middel om mensen bij elkaar te brengen en van hun stad te laten genieten”, besluit Hans Mosselman.

Dossiers
Lees ook
QBTEC helpt Baarssen met nieuwste techniek

QBTEC helpt Baarssen met nieuwste techniek

Vader en zoon Jelle en Sijmen Baarssen willen meer én luxere plates verkopen en de bakplaat beter presenteren. ”We hebben meer capaciteit nodig én gaan meer exclusieve gerechten maken.” Samen met QBTEC werd het plan uitgevoerd.

Een visrestaurant starten in de coronacrisis

Een visrestaurant starten in de coronacrisis

Midden in de coronacrisis een restaurant openen. Dat deden Gert-Jan Huuksloot, voormalig manager batterij recycle-bedrijf en Patrick Starrenburg van Hoeckse Vis en Zeebanket. Ondanks de lockdown is de onderneming succesvol Gert-Jan Huuksloot werkte bijna twintig jaar als manager bij een batterij recycle-bedrijf. Vlak voor corona besloot hij het roer...

Oorkonde Noordzeevis uit Scheveningen voor Simonis aan de Haven

Oorkonde Noordzeevis uit Scheveningen voor Simonis aan de Haven

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen heeft er weer een nieuwe ambassadeur bij. Donderdag 17 februari nam Giovanni Simonis de bijbehorende oorkonde in ontvangst. Het restaurant kreeg de oorkonde vanwege het met passie aanbieden en geliefd maken van producten uit eigen zee.