Visrestaurant A La Plancha in handen van de Noordereilanders

A la plancha_foto Miss Publicity

Foto: Miss Publicity

Pop-up visrestaurant A La Plancha startte in 2012 als een evenement van twaalf dagen groeide uit tot een vaste ontmoetingsplek bij de Maas op het Noordereiland. Nu opent het restaurant op een vaste locatie en wordt eigendom van de buurt door middel van een aandeelhouderschap. Alle aandelen zijn binnen 24 uur uitgegeven. “Wij geloven dat de aandelen van A La Plancha in handen moeten zijn van de mensen die er het meest om geven”, meent initiatiefnemer en eilander Hans Mosselman.

A La Plancha, ontstaan uit een buurtinitiatief, is negen jaar later nog steeds sterk verbonden met het Noordereiland en haar bewoners. De vele vaste bezoekers vormen de ambassadeurs van het concept. Omdat de Noordereilanders altijd de belangrijkste stakeholders zullen blijven, zijn er aandelen van A La Plancha uitgegeven. De stakeholders bestaan naast Noordereilanders uit iedereen met een belang in en een warm hart voor A La Plancha: medewerkers, leveranciers, fans, familie en vrienden. Zij zijn mede-eigenaar met aandelen vanaf 100 euro.

Online community

Aandeelhouders van A La Plancha begrijpen dat het rendement niet alleen in euro’s is uit te drukken, maar ook in een maatschappelijke meerwaarde. Zij kunnen op een laagdrempelige manier ideeën uitwisselen, meedenken én meebeslissen over het restaurant via een online community. Tevens kunnen de stakeholders gebruikmaken van voordelen uit het loyaliteitsprogramma, zoals speciale acties op verjaardagen, het overslaan van de wachtrij en een plek aan de stamtafel. “De bezoekers, gasten of klanten van een onderneming, die telkens terugkomen en de waarde ervan omarmen, zijn eigenlijk de echte eigenaren van een bedrijf. Met dit concept maken wij dat werkelijkheid”, zegt mede-initiatiefnemer Wietse Sennema.

Vaste locatie aan wal

Om het hele jaar door een buurtfunctie te creëren – ook buiten de zomermaanden of op druilerige dagen – opent A La Plancha naast het pop-up terras langs de Maas ook een vaste locatie op het Noordereiland. Hiervoor is het voormalige café aan de Van der Takstraat 2 overgenomen, dat zich recht tegenover de pop-uplocatie van A La Plancha bevindt. Met het restaurant gaat een wens van de buurt in vervulling: een ontmoetingsplek waar iedereen het hele jaar door welkom is. De succesformule blijft onveranderd; ook aan wal worden verse en eerlijke gerechten bereid. De chefs laten zich leiden door het seizoen, wat de markt biedt en waar hun hoofd naar staat. De keuken beschikt natuurlijk over een plancha, een gloeiende plaat. Hierop wordt vis én vlees bereid. Een vaste kaart is er niet, zodat A La Plancha steeds kan verrassen met nieuwe gerechten. Van bitterballen tot oesters en van linzensoep tot een klassieke bisque d’homard.

Buurtcohesie

Het Noordereiland aantrekkelijk maken om te wonen en te verblijven, dat was jaren geleden de vraag van Expeditie Noordereiland in opdracht van deelgemeente Feijenoord en woningbouwcorporatie Woonstad Rotterdam. Missie geslaagd, want A La Plancha zette het Noordereiland in de schijnwerpers. En niet alleen dankzij het terras aan de Maas. Het restaurant stimuleert de wijkeconomie door te werken met lokale leveranciers en biedt werkgelegenheid op het eiland. Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en werknemers zonder horecaervaring krijgen de kans om zich te ontwikkelen. Door de eilandbewoners en ondernemers actief te betrekken bij A La Plancha wordt de buurtcohesie versterkt. “A La Plancha is geen doel, maar een middel om mensen bij elkaar te brengen en van hun stad te laten genieten”, besluit Hans Mosselman.

Dossiers
Lees ook
Crowdfunding Pesca levert 760.000 euro op

Crowdfunding Pesca levert 760.000 euro op

Visrestaurant Pesca opende in 2016 de deuren. En met succes, sinds de start bezochten ruim 100.000 mensen het restaurant aan de Amsterdamse Rozengracht. Dit smaakte naar meer, dus werd een crowdfundingsactie gestart voor een tweede restaurant, Pesca 2.0. Het streefbedrag was 500.000 euro, maar bij het sluiten van de actie stond de teller op 760.000...

Visrestaurant Zeeën van Tijd opent de deuren

Visrestaurant Zeeën van Tijd opent de deuren

Half februari opende Visrestaurant Zeeën van Tijd de deuren in Roosendaal. Dagelijks serveert het restaurant verse Noordzeevis. Niet alleen de 'bekende soorten', maar ook zogenaamde bijvangst. "Daarin zit nog zoveel wat mensen helemaal niet meer kennen'', zegt eigenaar en kok Tom Dusseldorp over de Noordzee tegen BN de Stem. Dusseldorp heeft een passie...

Gastvrij Rotterdam lanceert pop-up visrestaurant

Bezoekers van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam kunnen op 19, 20 en 21 september genieten van gastronomische visgerechten bij het Schmidt Zeevis Restaurant bereid door top- en sterrenchefs. Gedurende drie dagen kunnen gasten een plaats reserveren en worden zij culinair verwend door Mario Ridder, Erik van Loo, René Tichelaar, Rolph Hensens, Remco Kuijpers en Fred Mustert. De topchefs koken met de beste kwaliteitsingrediënten waaronder vis van Schmidt Zeevis. Mobiel foodconcept Het pop-up visrestaurant bevindt zich in Hal 4 tussen 340 topleveranciers die culinaire hoogstandjes, innovaties producten...