Vissector reageert op verbod visreclame bij bushaltes in Noord-Holland

9 januari 2023 Redactie Vismagazine

Geen reclame voor vlees, vis en fossiele brandstoffen meer bij bushokjes in Noord-Holland. Dat is besloten door de Provinciale Staten van Noord-Holland. Organisaties uit de vissector zijn het niet eens met dit verbod. “Dit mist nuance omdat er belangrijke verschillen kunnen zijn in de vangst- en kweekmethoden van vis”, reageert Good Fish.

Eind december namen de Provinciale Staten van Noord-Holland een motie over het verbod reclame voor vis, vlees en fossiele brandstoffen, ingediend door GroenLinks en PvdA, aan. Het verbod geldt voor 525 bushaltes buiten de bebouwde kom, daarbinnen is het de verantwoording van de gemeente. De achterliggende gedachte is duurzaamheid. “We hebben als provincie duurzame doelen voor voedsel en mobiliteit, meer openbaar vervoer,” zegt Amsterdamse PvdA-Statenlid Alphons Muurlink in het AD. “Daar horen vlees en fossiele brandstoffen niet in thuis. Dan moet je er ook geen reclame voor maken.”

Verbod visreclame

In de motie werd vis meegenomen. “We vonden het een goed idee om vis mee te nemen omdat er visproducten bestaan die slechter zijn voor het milieu dan bijvoorbeeld kip”, zegt Muurlink tegen RTL Nieuws. Er bestaan grote verschillen wat betreft de milieubelasting van verschillende vissoorten. Zo hebben kleine pelagische vissen als haring, makreel en ansjovis, oesters en mosselen een lage uitstoot.  Maar onderscheid maken tussen verschillende soorten is volgens het statenlid “niet te doen”.

In een reactie noemt het Nederlands Visbureau het besluit van Noord-Holland ongenuanceerd. “Er wordt geen rekening gehouden met de vele factoren die meespelen. Dit lijkt ons geen zaak voor de provinciale politiek” , laat een woordvoerder weten aan RTL Nieuws.

Good Fish

Good Fish plaatste in reactie een uitgebreid artikel over de milieubelasting van vis. “In deze motie wordt alle vis op één hoop gegooid, ongeacht de manier waarop het is gevangen of gekweekt. Dit mist nuance omdat er belangrijke verschillen kunnen zijn in de vangst- en kweekmethoden van vis”, reageert de organisatie. “Het zou beter zijn om meer criteria mee te nemen in het besluit of er voor een product wel of geen reclame mag worden gemaakt. Factoren zoals de afstand die een product aflegt voor dit gegeten kan worden, waterverbruik, landgebruik of impact of het lokale milieu.”

Vleessector

Ook vanuit de vleessector wordt er verbolgen gereageerd op het besluit van Provinciale Staten. Organisaties als Nederland Vleesland en LTO Noord laten weten dat dit geen zaak is voor provinciale politici en wijzen op de gezonde eigenschappen vlees en de duurzame productie in Nederland.

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven?