Visserij struikelblok voor Brexit

Visserij_pixabay

Foto: Pixabay

EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier reist vandaag, 8 september, naar Groot Britannië voor de voorlaatste onderhandelingsronde voor een nieuw handelsakkoord na de Brexit. Deze onderhandelingen zitten muurvast. Een van de struikelblokken is de visserij.

De Britten willen na de Brexit de Britse territoriale wateren afsluiten voor vissers uit de EU. De EU wil het tegenovergestelde. Dat EU-vissers daar gewoon kunnen blijven vissen. Voor de Nederlandse vissers is dit belangrijk. Zij halen zo'n 60 procent van hun vangst uit de Britse wateren.

Economisch gezien is de visserij geen belangrijke economische sector voor de Britten. De visindustrie vormt 0,1 procent van het Britse BBP. Maar het heeft wel een grote symbolische waarde. In de Brexit-campagne werden de vissers gebruikt als symbool voor het terugkrijgen van 'eigen soevereiniteit', weer baas zijn over de eigen wateren. Hierdoor heeft de Britse premier Boris Johnson eigenlijk geen ruimte om op dit punt toe te geven. “Als Johnson op visserij toegeeft, voelen we ons verraden”, zegt June Mummery, directeur van de visveiling in Lowestoft, in Trouw.

Herleving Britse vissector

De Britse vissector hoopt dat met hde Brexit deze sector weer op kan leven. Hier zitten echter een aantal haken en ogen aan. Zo is de Britse visservloot erg klein en zijn er weinig jongeren die belangstelling hebben voor een baan in de visserij. 

De Britse regering is volgens het Reformatorisch Dagblad al bezig met het aanpassen van de Britse visserijwet. Hierin willen ze onder andere de aanlandplicht, die mede door een Britse lobby is ingevoerd, afschaffen. Ook moeten vissers die varen onder de Britse vlag 65 procent van de vis aanlanden in Britse havens. Daarin schuilt ook een probleem. Volgens Gerard van Balsfoort, voorman van de European Fisheries Alliance (EUFA), de koepel van Europese visserijorganisatieswateren, is de Britse vissector niet in slaat om die vis te verwerken en te vermarkten.

Export

En tot slot zit in de Britse wateren vooral veel haring en makreel. Vissen die niet populair zijn in Groot Britannië en worden geëxporteerd naar de EU. Zo'n 70 procent van de vis die de Britten vangen is bestemd voor de export. De vis die de Britten gebruiken voor de bekende fish en chips, kabeljauw en schol, is weer afkomstig uit de EU. 

Dit is voor de EU-onderhandelaars een belangrijk punt. Zoals Pierre Karleskind, de Franse voorzitter van de visserijcommissie in het Europees Parlement, het verwoordde op de Britse omroep BBC: „Brexit gaat over niet alleen over visserij maar ook over handel en financiële dienstverlening. Willen jullie toegang tot de Europese markt? Dan willen wij dat onze vissers toegang houden tot jullie wateren, waar ze al eeuwenlang actief zijn. Dat is een kwestie van geven en nemen.”

Brexit: de stand van zaken

De Britten verlieten 31 januari officieel de EU. Tot einde van het jaar geldt er een overgangsperiode waarbij de Britten nog zich nog aan de Europese regelgeving houden. Ondertussen onderhandelen de EU En Groot Britannië over een handelsakkoord. Eind oktober moet dit gereed zijn, en de rest van de tijd kan dan gebruikt worden voor de goedkeuringsprocendure. De onderhandelingen zitten muurvast en Boris Johnsen heeft al laten weten dat hij voor 15 oktober een akkoord wil. Als de onderhandelaars er niet uit komen dan volgt er een no deal-brexit. 

Bron: Reformatorisch Dagblad / Trouw / NOS

Lees ook
Politiek debatteert over Noordzeeakkoord

Politiek debatteert over Noordzeeakkoord

Maandag 12 oktober vond het Algemeen Overleg Visserij plaats, waar volksvertegenwoordigers uit de Tweede Kamer met minister Schouten debatteerden over het Noordzeeakkoord. Veel partijen uitten hun zorgen omdat de visserij dit akkoord niet wil ondertekenen. De Nederlandse Vissersbond volgde het debat en doet verslag op de website.

Europese visserijorganisaties maken bezwaar tegen windmolens op zee

Europese visserijorganisaties maken bezwaar tegen windmolens op zee

Op initiatief van EMK maken verschillende Europese visserijorganisaties, waaronder België, Frankrijk en Duitsland, bezwaar tegen de snelle aanleg van windmolenparken op zee. Dat doen ze in de vorm van een brief naar het Europees Parlement.

Gemiste kans

Gemiste kans

Uitstoot van kwalijke stoffen is voor een fors deel afkomstig van de wereldwijde zeevaart. De maritieme sector is zich daarvan bewust en probeert er wat aan te doen. Daarvoor is een ambitieus plan gemaakt onder leiding van het samenwerkingsverband Dutch Ocean Technology Centre (DOTC).