VISwijzer opgenomen in nieuw EKO/Green Key-keurmerk

Vistafel_Vismagazine 9-2019

Green Key en Stichting EKO-keurmerk zijn tot een gecombineerd keurmerk gekomen voor horecaondernemingen. In dit nieuwe EKO/Green Key-label is ook de VISwijzer meegenomen. Onlangs kreeg Gasterij Wasven in Eindhoven als eerste dit keurmerk uitgereikt tijdens een horeca-netwerklunch.  

Good Fish Foundation was bij deze bijeenkomst aanwezig en gaf een presentatie over het gebruik van de VISwijzer. De aanwezigen leerden meer over het maken van een juiste viskeuze. Zo werd het belang van het kijken naar de herkomst én de vangst- of kweektechniek benadrukt, die verplicht op de verpakking moet staan. Vervolgens kan op de website www.goedevis.nl of via de VISwijzer-app gekeken worden hoe de vis scoort. 

Met het creëren van het samengevoegde label komen verschillende visies samen. Zo richt Stichting EKO-Keurmerk zich voornamelijk op duurzame producten, terwijl Green Key zich focust op duurzame bedrijfsvoering en het milieu. Daarnaast moeten horecaondernemers een menukaart hanteren die vrij is van vissoorten die volgens de VISwijzer 'rood' scoren, hetgeen betekent 'liever niet eten'. De samenwerking bespaart horecaondernemers veel tijd, geld en moeite omdat er slechts één audit nodig is.

Dossiers
Lees ook
Nieuwe coronaregels voor visspecialisten met een horecagelegenheid

Nieuwe coronaregels voor visspecialisten met een horecagelegenheid

Vanwege de toename van het aantal besmettingen zijn vanaf 10 augustus de coronamaatregelen voor de horeca aangescherpt. Klanten moeten reserveren en ondernemers moeten alle gasten vragen om zich te registreren. Deze regels gelden ook voor de visdetailhandel, laat VNV weten.

Dilvis groeit online tijdens coronacrisis

Dilvis groeit online tijdens coronacrisis

De coronacrisis is voor veel bedrijven een moeilijke periode. Denk aan minder klanten, minder omzet en ziek personeel. Voor Dilvis betekende de sluiting van de horeca dat de groothandel bijna stil kwam te liggen. Gelukkig had de specialist in vis nog een troef achter de hand, de online webshop.

Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Detailhandelaren hebben meer vertrouwen in de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In april dacht slechts 9 procent van de ondernemers in de detailhandel het nog een jaar vol te kunnen houden. In mei is dit gegroeid naar 65 procent.