Viswinkel VFP krijgt oorkonde van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

VFP

Viswinkel VFP aan de Theresiastraat heeft een oorkonde van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen ontvangen. De viswinkel kreeg deze vanwege het ambassadeurschap bij de stichting en het met passie aanbieden en geliefd maken van vis uit de Noordzee.

“De Nederlandse consument, maar zeker ook de jeugd moet kennis maken met de kwaliteit van Noordzeevis", zegt eigenaar Cees van der Coterlet. "Het is belangrijk dat we Noordzeevis promoten. Er zwemmen namelijk veel heerlijke ‘vergeten’ vissen in de zee, zoals pieterman, rode mul, tongschar enz. die waardering verdienen.”

Cees werkt al sinds zijn twaalfde in de vis. Hij begon met het fileren van haring voor de handelaren op de markt en niet veel later ging hij met zijn vader mee om vis te venten in Brabant. Sindsdien heeft hij in de ambulante vishandel door heel Nederland gewerkt.

12,5 jaar terug kochten Cees en zijn vrouw Joke de viswinkel aan de Van Hoytemastraat. Hun dochter Megan kwam later in de winkel werken, gevolgd door schoonzoon Justin. Deze werkvorm verliep zo goed dat uitbreiding mogelijk was. de familie opende een nieuwe winkel in de Theresiastraat. In deze winkel zet Cees hetzelfde concept neer in een wat kleinere setting en dit is tevens de winkel waar de oorkonde in ontvangst genomen werd.

De Stichting Noordzeevis uit Scheveningen heeft als doel meer lokaal gevangen vis op de menukaart te krijgen. Scheveningen is altijd al een plek geweest waar de visserij leeft. Tegelijkertijd bevinden zich op veel lokale menukaarten op dit moment veel buitenlandse vissen zoals zalm en tonijn. Dit is zonde, want juist Noordzeevis is van hoge kwaliteit, vol van smaak en komt om de hoek aan wal.

Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.