'Vlees en vis liggen allebei op het bord, naast de aardappelen en de groenten’

16 maart 2020

KNS en VNV gaan samenwerken

Eind 2019 sloten de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) een samenwerkingsovereenkomst. Om te beginnen gaat de administratie en het secretariaat van de VNV naar de KNS. En beide verenigingen zien nog meer kansen voor samenwerking. “Als je praat namens de hele versbranche ben je groter en sta je sterker.”

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Adriaan van Moort, voorzitter VNV: “We hebben met een aantal partijen gesproken op zoek naar een partner die secretariële dienstverlening kan bieden, en onze belangen kan behartigen. Bij de KNS gaf de doorslag dat er al veel kennis zit, waar de visdetailhandel voordeel bij heeft.”

Marian Lemsom, directeur KNS: “Wij zijn sinds 2015, 2016 al bezig met meer samenwerkingen zoeken zowel horizontaal als verticaal, in de keten dus maar ook buiten onze eigen branche. Deze samenwerking – net als die met de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren die we ook onlangs sloten – past bij die ambitie. Want hoe je het ook wendt of keert: onze markt krimpt. En willen we onze huidige dienstverlening behouden, dan moeten we andere richtingen zoeken. En ik zie zoveel overeenkomsten tussen onze branches. Ik kan vaak al zeggen ‘slagers en visspecialisten’ als ik over zaken praat waar onze leden mee te maken hebben. Er bestaat op zoveel beleidsterreinen synergie. We liggen allebei op het bord van de consument naast de aardappels en de groenten, dus je zou kunnen denken dat we concurrenten zijn, maar ik zie het juist als iets dat ons samenbrengt.”

Adriaan: “Je ziet bij verswinkels steeds meer ‘blurring’; slagers die ook vis verkopen, visspecialisten die maaltijden verkopen. Samenwerking komt dus op een goed moment.”

Marian: “We werken ook al veel samen met andere partijen, bijvoorbeeld binnen MKB Nederland en in de Coalitie Winkelambacht met bakkers, bloemisten, schoenherstellers en kappers. Veel onderwerpen spelen bij meer ondernemers dan alleen slagers of visspecialisten. We zijn eigenlijk al jaren een nichemarkt. Als je ziet dat 85 procent van de consumentenaankopen van vlees in de supermarkt gedaan wordt, dan zijn de ambachtelijke slagerijen een nichemarkt. Dan heb je misschien niet zoveel invloed bij overheid en bestuur. Maar als je praat namens de hele versbranche ben je groter en sta je sterker.”

Meer weten? Lees dan het complete interview in Vismagazine 1-2020 of Vlees+ 1-2020. Of lees het artikel online op Vismagazine of op Vlees+. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een voordelig introductieabonnement af op Vismagazine of op Vlees+.

Altijd op de hoogte blijven?