Voedingsmiddelensector behoudt sterke economische positie

europe money

Beeld: Monstera via Pexels

Op 14 oktober presenteerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) tijdens hun jaarbijeenkomst de Monitor Levensmiddelenindustrie 2021. Daaruit blijkt dat de voedingsmiddelensector haar sterke economische positie behoudt, ook na een turbulent 2020.

2020 stond in het teken van de coronacrisis en Brexit. Desondanks is de voedingsmiddelensector nog altijd een stabiele factor in de Nederlandse economie. De totale productiewaarde bedroeg € 69,9 miljard en de sector droeg in 2020 voor € 36,4 miljard euro bij aan productie in andere sectoren.

De toegevoegde waarde van de levensmiddelenindustrie steeg ten opzichte van 2019, maar het aantal banen daalde, evenals het export saldo en de omzet. De coronacrisis leidde binnen de sector tot winnaars en verliezers, aldus het persbericht van FNLI. Voedingsmiddelenbedrijven die (sterk) afhankelijk zijn van consumptie in de out of home-kanalen hebben het zwaar gehad. De afzet via het retailkanaal liet echter een flinke plus zien. 

Uitdagingen

Keerzijde van het onverwacht snelle herstel uit de coronacrisis is dat levensmiddelenbedrijven in het lopende jaar geconfronteerd worden met ongebruikelijk grote stijgingen van inputkosten, schrijft FNLI. De prijzen van agrogrondstoffen, verpakkingsmaterialen, containertransport en energie laten zeer scherpe stijgingen zien. Op hetzelfde moment is er ook sprake van een snel oplopend personeelstekort. De levensmiddelenindustrie zal daarom ook in het komende jaar alle zeilen moeten bijzetten om concurrerend te kunnen blijven opereren onder deze marktomstandigheden.

Ondertussen is de industrie zich bewust van haar maatschappelijke rol, met name rondom gezondheid en verduurzaming. Consumenten lieten in 2020 zien dat ze deze thema’s steeds belangrijker vinden. De FNLI blijft daarbij inzetten op een proactieve rol, bijvoorbeeld in het kader preventie van overgewicht, CO2-reductie en vermindering van voedselverspilling. 

Directeur FNLI Cees-Jan Adema: “Het is – tegen de achtergrond van de huidige marktontwikkelingen – een uitdagende en mooie opdracht voor de industrie om haar maatschappelijke rol te pakken en tegelijkertijd ook aan de verwachtingen van de consument te blijven voldoen met producten die verantwoord, maar ook smakelijk en betaalbaar zijn. Dit brengt dilemma’s met zich mee waar geen simpele antwoorden voor zijn. Met volle overgave en de innovatiekracht van de sector gaan we deze uitdagingen samen met onze ketenpartijen, overheid en stakeholders aan.”

Lees het hele rapport hier.