Volop inspiratie op VIP 2019

VIP-007

Gisteren, 1 april, ging de vijfde editie van het Vers Inspiratie Platform (VIP 2019) van start. Bezoekers trokken in de drie hallen van Expo Houten langs de vele exposanten, het BBQ-plein, de Markt van de Toekomst en bezochten de verschillende workshops.

Dit jaar was er minder vis dan het afgelopen jaar. Misschien omdat dit jaar de Visbeurs in Spakenburg weer wordt georganiseerd dachten sommige bezoekers. Maar de Good Fish Foundation was aanwezig, evenals VNV en het Visgilde. Ook het Nederlands Visbureau stond op de beurs met de Hollandse Nieuwe Stijl. Visspecialisten konden zoals ieder jaar deelnemen aan de haringkeuring. De hele dag door trokken visspecialisten naar Hal 3 om daar hun haring te snijden en voor te leggen aan een jury. 1 april opende ook de inschrijving voor de Nationale Haringtest. Visspecialisten die zich op VIP inschreven kregen een fles Korenwijn van Hooghoudt.

De exposanten in Hal 1 richtten zich vooral op de slager, maar vanwege het brede aanbod ook inspirerend voor visspecialisten. Denk aan de bekende smaakmakers Degens, Verstegen Spices & Sauces, AVO en Epos. Of groothandels zoals Delmo. Naast apparatuur, presenteerde Delmo ook de nieuwe BBQ-disposables. Afbreekbare borden gemaakt van suikerriet en plastic bestek van biobased materiaal. Het servies wordt getoond op een gedekte tafel. "Zo laten we het er mooier uit zien", vertelt Renske de Leede van Delmo.

VIP-2019-300x225 Ook Emondt KMI staat op de beurs met de duurzame toonbanken die sinds afgelopen jaar op de markt zijn. Het bedrijf richt vooral veel bakkerijen en slagers in, maar ze zien ook een stijgende lijn in het aantal viswinkels. Emondt KMI heeft zelfs een adviseur in dienst die alleen vis doet. Dat is Ronald de Kleer. Hij vertelt vol enthousiasme over de viswinkels en kiosken die hij de afgelopen  tijd heeft ingericht en laat foto's zien. Emondt KMI levert niet alleen vitrines en koelmeubels. Het bedrijf regelt de hele klimatisering in de winkel. En alles zo duurzaam mogelijk.

In Hal 2 worden de hele middag en avond workshops en presentaties gegeven. Zoals de College Tour, een geur en smaaktest en de presentatie van Carin Frijters, mogelijk gemaakt door Vismagazine en Vlees+. Ook De Markt van Morgen presenteert zich. De Markt van Morgen is een initiatief van CVAH om markten anders in te richten en deze te verzelfstandigen. Ofwel de ondernemers organiseren de markt zelf en de gemeente faciliteert hen daarin. Er wordt verteld hoe dit proces verloopt, hoe de online media gebruikt kunnen worden en tot slot komt marktmanager Bert Berg aan het woord. Hij gelooft dat voor het verzelfstandigen van de markt een goede toekomstvisie noodzakelijk is.

In Vismagazine 3-2019 komt een uitgebreid verslag over VIP 2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefnummers aan.

   
Lees ook
De Noordzee

De Noordzee

Vis van dichtbij willen we heel graag zo vers mogelijk verkopen. Geen gesleep over de wereld of Europa. Je komt dan vrij snel uit op de Noordzee, Waddenzee of het IJsselmeer. Waarom is het niet vanzelfsprekend dat we de vis uit de Noordzee alleen verkopen en consumeren voor en door de landen rondom de Noordzee? Waarderen wij de geschiedenis van de Noordzee...

Vergeten vissoorten in combinatie met speciaalbier

Vergeten vissoorten in combinatie met speciaalbier

De Nederlandse Brouwers en het Nederlands Visbureau hebben de handen ineengeslagen. Zij zetten vergeten Nederlandse vissoorten op de kaart in combinatie met speciaalbieren. Dit sluit aan op populariteit van biersoorten van Nederlandse bodem en de toenemende waardering voor vis uit de Noordzee.

Tien tips voor je Facebookpagina

Tien tips voor je Facebookpagina

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers. Hier...