‘Waardering voor versspeciaalzaken groeit’

30 juni 2021 Xandra Veltman

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Bert te Brinke van Smeva.

Elk bedrijf dat van doen heeft met koeltechniek heeft de laatste jaren nagedacht over de gevolgen van het veranderende klimaat. Zo ook Smeva, vertelt technisch accountmanager Bert te Brinke. “We plaatsen heel wat koel- en vriesaggregaten op platte, zwarte daken. De zomers worden heter. Je moet er niet aan denken dat de compressor er mee ophoudt. Wij garanderen dat de toonbank, het wandmeubel en de koelcel altijd op de gewenste temperatuur blijven en we gebruiken we digitale compressoren die hun druk zelf regelen en zo optimaal mogelijk draaien. Dat betekent minder energieverbruik. Bovendien heeft Smeva twee testcellen, waarin de Smeva meubelen uitgebreid worden getest.”

Nieuwe koelmiddelen

Smeva bestaat honderd jaar en heeft zijn oorsprong in de slagerijwereld. Vis is een steeds belangrijker onderdeel geworden. Zo kennen veel visondernemers de Glacier-viskoeltoonbank met het zeer schuine etaleerplateau en de statische koeling die uitdroging tegengaat. Die Glacier zie je in de hele Benelux en in Frankrijk en Spanje, vertelt Te Brinke. “Ook bij grote winkelketens zoals de Makro. Ik vind het prachtig zoals ze bijvoorbeeld in Frankrijk gefocust zijn op vers met een enorme keuze aan vis. Inmiddels keert in Nederland de waardering voor de versspeciaalzaken terug, na dertig jaar opmars richting supermarkt. Ondernemers zelf kiezen ook steeds bewuster voor duurzame producten. Dat zien wij terug in de keuze voor duurzame meubelen en nieuwe koelmiddelen.”

Samenwerking

Smeva zoekt vaak samenwerking met interieurbouwers. Zo heeft Te Brinke onlangs samen met Aldenhoven interieurbouw de winkel verbouwd van Van Vis in Nuenen, van Stan van Lieshout. “Stan wilde graag een hoge frontruit zodat het lijkt of je bij de vis staat. We hebben een deel voor droge vis en een deel met scherfijs voor natte vis. Onder het marmerkleurige werkblad is een zwart uitblaasrooster gemonteerd. Dat heeft een prachtig effect. De hele winkel heeft een uitnodigende warme sfeer gekregen. Hoe mooi is het dat ontwerp, bouw, techniek en natuurlijk de duurzame vis zo goed bij elkaar komen.”

Dit is het laatste deel van de rondvraag 'Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur'. Lees hier deel 1, deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 4-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?