‘We sparren graag met Bellamy’s’

1 september 2021 Xandra Veltman

Kruiden en specerijen inspireren tot nieuwe visgerechten en -recepturen en andersom leiden vis, schaal- en schelpdieren telkens weer tot nieuwe creaties op het bord. En tot meer gemak, nieuwe smaken én meer duurzaamheid, want we gaan steeds zorgvuldiger met grondstoffen om. Vandaag het eerste deel met Duncan Nienhuis van ATL Seafood.

Toen in 2018 chef-kok Remy Ravesteijn van Bellamy’s soepen en sauzen in de stand van ATL Seafood op de Horecava stond, leverde het bedrijf vooral aan de horeca en aan kantoren, vertelt mede-eigenaar Marc van den Hoek. “Dat was natuurlijk vrijwel einde verhaal tijdens de lockdown. Maar de horeca is sterker dan ooit teruggekomen en onze intentie om hen mooie producten te leveren komt nu goed uit de verf. Er zijn te weinig koks dus ook de midden- en hogere segment restaurants kiezen voor goede basisproducten. We zijn blij met de samenwerking met ATL Seafood die onze producten verkoopt.”

Tegen verspilling

Bellamy’s begon met visproducten om verspilling te voorkomen. Inmiddels maken de drie eigenaren talloze producten: vissoep en -bouillon, kreeftensoep, langoustinesaus, zalm- en visburgers, maar ook witte wijnsaus op basis van visbouillon, mayonaises, mosterd en zelfs een eigen ‘Maggi’. Marc: “Die laatste producten maken we omdat we zonder E-nummers willen werken. Ons assortiment groeit maar door en we worden steeds creatiever. Als klanten iets nieuws willen, dan maken we dat vers. We verkopen inmiddels ook online, bijvoorbeeld via de Crisp online versshop en voor Hello Fresh hebben we een hummus ontwikkeld. Dit is allemaal voortgekomen uit de coronacrisis.”

Marc z’n carrière begon toen hij vijftien was en de chef-kok van het Waldorf Astoria Hotel in New York ontmoette. “Hij leerde me zijn ‘Scampi Madagaskar’ maken en daarna ben ik nooit meer opgehouden met koken met vis.”

Sparringpartner

Bellamy’s peper-pernodsaus op basis van vis is te danken aan deze ‘Scampi Madagaskar’ waaraan bosui en room wordt toegevoegd en die wordt afgeblust met verse groene peper en pernod. Dat ATL
Seafood naast verse vis toegevoegde waarde biedt met het assortiment van Bellamy’s, is iets waar ook eigenaar Duncan Nienhuis gelukkig mee is. “Het is niet alleen gunstig voor de horeca en de andere klanten die bij ons afnemen. Het is eveneens mooi dat wij de vis aan Bellamy’s leveren en zo alles van de vis benutten. We ondersteunen onze producten door regelmatig vlogs met recepten op onze site te plaatsen. We kijken voortdurend naar nieuwe visproducten, menusuggesties en marktontwikkelingen. Daarbij is Bellamy’s een enthousiaste sparringpartner.”

Dit was het eerste deel van de rondvraag Kruiden bij de vis. Volgende week verschijnt het tweede deel. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 6-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?