‘We werken efficiënter’

16 juni 2021 Xandra Veltman

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Leo van Dillen van Kotra Logistics.

Kotra Logistics op Yerseke breidt uit met een terminal van 3.000 m2, vertelt Leo van Dillen, operationeel & commercieel manager. “Hierin gaan we de drooggekoelde goederen opslaan en ‘cross docken’ (transport zonder opslag tussendoor, red). Want naast het vervoer van vis door heel Europa, beleveren wij al sinds jaar en dag distributiecentra van retailers in Nederland en België. Dan heb je het ook over A voor A-leveringen.”

Een voorbeeld: de Aldi in België krijgt zes dagen per week stipt om 22.00 uur geleverd. “Dat gaat om vis en verse producten die geur- en lekvrij verpakt zijn in MAP-verpakkingen. Het volume voor de retail is sneller dan ooit gestegen in de afgelopen pandemieperiode. Tel daarbij op dat onlangs Brouwer Urk Internationaal Transport aan de Kotra groep is toegevoegd.”

Brouwer Urk vervoert vooral gekoelde en diepvries producten naar Duitsland. “Sinds een jaar maakt het Duitse Nagel Air Freight al deel uit van Kotra, zij zijn vooral gespecialiseerd in transport van verse vis. Nog altijd verzorgen we vooral groepage in de viswereld, maar ook andere producten vervoeren we steeds vaker. Of het nu om een doos of om vele pallets gaat maakt niet uit. We rijden nooit met lege wagens.”

Digitaal doorgeven

De uitbreiding met meerdere bedrijven heeft een groter netwerk opgeleverd met meer mogelijkheden. “Gelukkig hoefde niemand het afgelopen jaar weg. We zijn door de pandemie efficiënter gaan werken,” zegt Van Dillen. “De kostenkant is onder de loep genomen. Ook hebben we een nieuw transportmanagement systeem om ritten te plannen en te formeren. Alle activiteiten zijn ondergebracht in één ERP-systeem zodat we de hele organisatie besturen met gestroomlijnde bedrijfsprocessen. Daardoor benutten we elkaars kennis en kunde beter. We hadden al een efficiënte app voor digitale vervoersdocumenten, de CMR. Met de nieuwe automatisering kunnen klanten desgewenst ook hun orders eenvoudig digitaal doorgeven.”

Temperatuur

Goede logistiek is nodig: de A voor A-leveringen en groepage, de negen hubs: vier in Duitsland, vier in Nederland en één in Frankrijk. Alleen al op Yerseke komen wekelijks 6,5 duizend orders binnen. Dat zijn zo’n 8300 pallets, dus veel kleine zendingen. Door de hete zomers van afgelopen jaren is er extra geïnvesteerd in de temperatuurbeheersing van de locaties en vrachtwagens. Alle trailers hebben een verplaatsbare tussenwand zodat de laadruimte twee compartimenten heeft, die elk apart ingesteld kunnen worden. Van Dillen: “Alles moet op juiste temperatuur opgeslagen en vervoerd worden. Sommigen kiezen juist daarom speciaal voor ons.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur'. Volgende week volgt het derde deel. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 4-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?