Webinar Noordzeevis uit Scheveningen

3 februari 2022 Lauren Scheurwater

2021 was een goed jaar voor stichting Noordzeevis in Scheveningen. Zo mocht de stichting 14 nieuwe ambassadeurs verwelkomen, en zijn er in totaal nu 74. Verder is er begonnen met narrowcasting en zijn er kansen om jongeren meer Noordzeevis te laten eten.

Een nieuw project voor stichting Noordzeevis uit Scheveningen in 2021 is narrowcasting. Dit is centraal informeren en communiceren via beeldschermen. Zo kunnen viswinkels informatieve video’s over Noordzeevis op de beeldschermen laten zien. De vishandel van Eeden heeft hier als eerste gebruik van gemaakt.

Daarnaast is de hele lijst met alle soorten Noordzeevis gefotografeerd in 2021. Deze foto’s staan op de website Noordzeevis uit Scheveningen en zijn beschikbaar voor de ambassadeurs om te gebruiken voor promotiedoeleinden.  

Etikettering

Uit onderzoek van de consumentenbond vorig jaar kwam naar voren dat van de 97 vishandels (zowel viswinkels als kramen) die door mystery-onderzoekers werden bezocht slechts één zaak de wettelijk verplichte informatievoorziening op orde had. Om de winkeliers hiermee te helpen ontwikkelde Noordzeevis uit Scheveningen visbordjes voor de ambassadeurs. Op deze visbordjes staat zowel de Nederlandse als (wetenschappelijke) Latijnse naam, het herkomstgebied en de vistechniek. Daarnaast krijgen de viswinkels een poster met de vistechnieken doordat dit per vis kan verschillen. Op deze manier kan de visspecialist aan de EU-regels voldoen. En de ervaring leert dat al deze extra informatie voor de klant ook helpt bij de verkoop van Noordzeevis.

Consumentengedrag van jongeren

Gemma Takken, onderzoekster bij Wageningen Economic Research, deed onderzoek naar het consumentengedrag jongeren als het gaat om Noordzeevis uit Scheveningen. Dit onderzoek onder 400 jongeren draaide om de vraag: Hoe kunnen jongeren uit Scheveningen en omstreken worden geïnteresseerd voor in Scheveningen aangelande vis? Dit werd onderzocht in de horeca en vishandels, zowel ter plaatse consumeren als afhalen. Als eerste kwam naar boven dat de helft van de viseters een boven modaal inkomen heeft. De jongeren eten vooral kibbeling, zalm en vis in pasta. Dit kopen ze vooral bij supermarkten, maar ook de viskraam scoorde heel hoog.

Om jongeren nog meer Noordzeevis uit Scheveningen te laten eten geeft Gemma een aantal tips. Zo geeft ze aan dat jongeren nu voornamelijk als tussendoortje kibbeling eten, maar dat de ambassadeurs hierop kunnen inspelen door een goed betaalbaar alternatief te verkopen. Ook kunnen ze meer inspelen op de maaltijden van de jongeren zoals pasta of sushi en daar varianten met Noordzeevis voor aanbieden. Tot slot geeft Gemma aan dat het kan helpen om kleinere hapjes te maken en jongeren meer te enthousiasmeren om ze over de drempel heen te helpen. Want de dingen die jongeren niet kennen durven ze vaak niet te bestellen, deels vanwege de prijs. Door meer informatie, kleinere porties en dus lagere prijs kun je ze kennis laten maken met nieuwe soorten en producten.  

Jaarplan 2022

Dit jaar wil de stichting het beeld- en promotiemateriaal voor de horeca en viswinkels nog verder ontwikkelen. Daarnaast ligt de focus van Noordzeevis uit Scheveningen op beeld: de stichting wil daar meer mee gaan doen op de social media platformen. Ook zal er een menukaartonderzoek plaatsvinden onder strandpaviljoens en restaurants in de haven van Scheveningen. Op deze manier krijgt de stichting een beter beeld van wat er op de kaart staat. Daarnaast blijft de organisatie de oorkondes uitreiken op locatie en blijven ze de viswandeling langs ambassadeurs organiseren. Tot slot komen er in 2022 meer gastlessen voor basisscholen, middelbare scholen en het middelbaar beroepsonderwijs.

Altijd op de hoogte blijven?