Weinig Noordzeevis in Scheveningse visgerechten

11 november 2021 Redactie Vismagazine
Foto: Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen publiceert voor de vijfde keer het jaarlijkse onderzoek naar de Scheveningse menukaart. Hieruit blijkt dat meer restaurants Noordzeevis serveren, maar ook dat gerechten die worden aangeprezen als vis uit Scheveningen in de meeste gevallen geïmporteerde of gekweekte vis bevatten.

In het jaarlijkse menukaartonderzoek kijkt Stichting Noordzeevis uit Scheveningen hoe sterk Noordzeevis uit Scheveningen vertegenwoordigd is op de Scheveningse menukaart. Hiervoor analyseert de stichting alle menukaarten. Over de jaren heen toont het onderzoek een duidelijke stijging van het aantal strandpaviljoens dat Noordzeevis serveert. In 2021 serveert 73 procent van de onderzochte strandpaviljoens Noordzeevis uit Scheveningen. Vorig jaar was dit nog 66 procent.

Scheveningse gerechten

Dit jaar lette de stichting extra op gerechten die volgens de naam Schevenings zijn. Veel van deze gerechten bevatten vis die helemaal niet uit de buurt van Scheveningen komt. Slechts een op de acht van deze Scheveningse gerechten bestaat volledig uit Noordzeevis. De andere gerechten bestaan grotendeels of zelfs volledig uit geïmporteerde vis zoals zalm en tonijn. De Stichting Noordzeevis uit Scheveningen ziet graag dat strandpaviljoens de gerechten weer echt Schevenings maken.

Kabeljauw

Net als de afgelopen twee jaar bestaat de helft van de vishoofdgerechten dit jaar uit Noordzeevis uit Scheveningen. Onder de ambassadeurs van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen is dit percentage net als de vorige jaren gestegen en uitgekomen op 73 procent. Op de totale kaart van de Scheveningse strandpaviljoens is voor het tweede jaar op rij een Noordzeevis uit Scheveningen de meest voorkomende vis. 26 procent van de vishoofdgerechten bestond namelijk uit kabeljauw. De drie meest voorkomende vissoorten dit jaar zijn de kabeljauw, zalm en sliptong. Suzanne van der Pijll: “Al jaren komen kabeljauw en sliptong veel meer voor op de menukaarten dan andere Noordzeevissen. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen werkt er daarom aan om ook andere Noordzeevissen bekend te maken bij consumenten en ondernemers”.

Minder vis van de dag

Opvallend dit jaar is dat er bij slechts 30 procent van de strandpaviljoens vis van de dag te verkrijgen was terwijl dit in 2020 nog 51 procent was. De vis van de dag is vaak een Noordzeevis. Zo bestond dit jaar 79 procent van de vis van de dag gerechten uit Noordzeevis. Dat er minder vis van de dag wordt aangeboden heeft te maken met de onzekerheden in de coronaperiode.

Consumentenvraag

De meest genoemde reden van de strandexploitanten om niet voor Noordzeevis te kiezen blijft de populariteit van andere vissoorten, met name zalm en tonijn. De mening en vraag van de consument moet dus veranderen om Noordzeevis letterlijk en figuurlijk op de kaart te kunnen zetten. Om deze reden doet Wageningen University and Research, in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, een onderzoek naar consumentengedrag omtrent (Noordzee)vis. De uitkomsten van dit driejarige onderzoek worden gebruikt om de consument te helpen om vaker te kiezen voor Noordzeevis.

Altijd op de hoogte blijven?