Foto: Kotra Logistics

Het coronavirus verspreidt zich over de wereld. Ook de visbranche voelt de maatregelen tegen het virus, maar probeert de moed niet te laten zaken. Tijd voor een rondvraag met enkele spelers op de internationale markt. In dit derde deel vertelt Erik de Koeijer hoe Kotra Logistics hiermee omgaat.

Aanpassen en alle zeilen bijzetten, is de reactie op de coronacrisis van Erik de Koeijer, directeur van Kotra Logistics. “We leveren indirect veel aan handelaren die de horeca beleveren in onder meer Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje, en dat is waar vanaf begin maart al de grote klappen vielen. We zien wel mogelijkheden om in te krimpen en om het werk anders te verdelen. Hopelijk blijft het daarbij, maar je weet eenvoudig niet hoe lang dit zal voortduren.”

Kotra Logistics

De Koeijer kent een levendige bedrijfsgeschiedenis met veel groei en een aantal wisselingen van eigenaar. Zo werd het bedrijf in 1995 verkocht maar kocht De Koeijer het in 2009 terug. Onder de naam Kotra werden zes bedrijven voortgezet en zijn een nieuw koelhuis en een vrieshuis gebouwd.

Afgelopen februari nam het bedrijf het Duitse Nagel Air Freight over waarmee de gehele logistiek in Duitsland werd samengevoegd met Frankfurt, Berlijn, Bremerhaven en Kelsterbach als uitvalsbases. De Koeijer: “Voorzien was dat met deze groei onze omzet met ruim tien miljoen euro zou toenemen, maar corona is een flinke streep door onze rekening.”

Meesterstukje in logistiek

Het vervoer van vis door heel Europa vormt met 85 procent het leeuwendeel aan transport waarvoor Kotra verantwoordelijk is. Al met al een meesterstukje in logistiek, want Kotra verzorgt ‘groepage’ transport voor vis vanuit de hele wereld, legt De Koeijer uit. “We laden overal verse en diepvries op en brengen het naar de gewenste adressen. Of het nu om een doos of om vele pallets gaat maakt niet uit. Maar we rijden nooit met lege wagens. Als er bijvoorbeeld vis uit IJmuiden naar Boulogne sûr Mer moet, dan laden we daar ter plekke weer andere producten op voor een volgende bestemming. We transporteren vis uit Ierland, Schotland, Zuid-Frankrijk naar Yerseke, waar het verdeeld wordt en naar Duitsland, Denemarken of Zwitserland gaat. We laden vis op vliegvelden, zoals in Frankfurt. Elke maandag arriveert er een schip met vis uit IJsland in Rotterdam, dat brengen we naar Yerseke. Zo doen we dat overal, transport over de weg is onze specialiteit, we laden overal op en brengen het overal heen. Het is een totaalpakket.”

Het is nu hopen voor de industrie, het MKB en de consumenten dat die gezonde producten weer snel overal leverbaar zijn.

Lees hier het eerste deel en het tweede deel van deze rondvraag terug. Of lees de complete rondvraag in Vismagazine 3-2020. Dit nummer verschijnt 17 april.

Altijd op de hoogte blijven?