Winkelinrichting en productpresentatie in viswinkel: trends

viswinkel_pixabay

Foto: Pixabay

Partner Content

De populariteit van viswinkels neemt toe. Een bezoekje aan de viswinkel wordt steeds meer een beleving. Natuurlijk kunnen consumenten er nog terecht om even snel een harinkje of bakje kibbeling te halen, maar het is inmiddels veel meer dan dat. We zetten graag de ontwikkelingen op een rijtje, zodat iedere viswinkel op de trends kan inspelen. 

Goede verlichting en duidelijke productpresentatie

Om de klantbeleving zo optimaal mogelijk te maken is het allereerst van belang dat er voor goede verlichting gezorgd wordt, zowel in de zaak zelf als boven de visproducten in de vitrine. Voor het creëren van een industriële sfeer in de viszaak biedt kille verlichting uitkomst. Het is belangrijk dat de verlichting boven de visproducten op orde is om extra nadruk te leggen op de versheid van de vis. Naast versheid is ook duurzaamheid iets waar klanten op letten, een ontwikkeling die steeds meer aandacht krijgt in visopleidingen.

Werkplek zichtbaar voor klanten

Klanten vinden het fijn om te zien hoe vis en visproducten schoongemaakt en/of bereid worden. Daarom zijn open werkplekken steeds meer in opkomst. Een open werkplek zorgt voor meer transparantie en het vergroot de band met de klant, op korte en lange termijn. Ook laat het zien dat de vis vers is: de klant ziet dat de vis ter plekke wordt klaargemaakt voor verkoop.

Aandacht besteden aan het interieur

Om de zaak volledig aan te kleden komen trendy tafels en stoelen goed van pas. Decoratie mag niet ontbreken om het ‘visgevoel’ compleet te maken. Als er

ingrijpende wijzingen in de zaak doorgevoerd moeten worden (vloer, wand, etc.), is een verbouwing een optie. Het wordt daarbij aangeraden om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor het geval er iets misgaat. Zo’n verzekering verleent ondernemers bijstand bij zakelijke conflicten, wat een hoop tijd en geld bespaart. 

Aantrekkelijk verpakkingsmateriaal

Productpresentatie eindigt niet in de vitrine. Wikkel verse vis in papier met een verrassende print in visstijl. Kibbeling, gefrituurde inktvis, visfrietjes of gebakken mosselen zijn heel geschikt om in een papieren doosje mee te geven. Groot voordeel van zo’n doosje is dat er ook kleine bakjes saus en augurken in passen. Zo krijgt de klant een aantrekkelijke visverrassing voorgeschoteld. Leuk om in de zaak op te eten of mee te nemen naar huis.

Overige tips

Uiteraard is het belangrijk om de zaak goed schoon te houden. Niet alleen voor de hygiëne en veiligheid, maar ook voor het oog. Daarnaast is het voor een ondernemer van belang om verzekerd te zijn tegen zakelijke geschillen, bijvoorbeeld met een leverancier, medewerker of klant. Hiervoor kun je een rechtsbijstandverzekering afsluiten. Viswinkels kunnen meerdere verzekeringen met elkaar vergelijken om een verzekering af te sluiten die het beste bij hun situatie past.

Lees ook
Marketingrapport Viswinkels 2019

Marketingrapport Viswinkels 2019

Het Marketingrapport Viswinkels 2019 biedt een actueel en compleet overzicht van de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktpositie, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de branche van visspeciaalzaken in Nederland.

Aantal viswinkels stabiel sinds 2016

Aantal viswinkels stabiel sinds 2016

In tien jaar tijd is het aantal viswinkels volgens cijfers van het CBS met 27 procent toegenomen. Sinds het jaar 2016 is het aantal visspeciaalzaken echter gestabiliseerd. De groei van het aantal viswinkels was het sterkst in Zuid-Holland. Procentueel gezien was de toename het sterkst in de provincie Utrecht. Het landelijk gemiddeld aantal inwoners...

‘Samenwerking met supermarkten een supergave kans’

‘Samenwerking met supermarkten een supergave kans’

Hoe leuk is het, als twee jonge visondernemers allebei afkomstig zijn uit een visfamilie en elkaar leerden kennen tijdens een visuitje, samen een bedrijf overnemen? Dat is het verhaal van Reinita en Niels van de Coterlet-Heijnen van viswinkel VIS. in Nootdorp.