WUR: Too Good To Go is effectief instrument tegen voedselverspilling

too good to go

Met de app Too Good To Go kunnen consumenten een Magic Box kopen. Deze is gevuld met voedingsmiddelen die de winkelier anders weggooit. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de kopers ongeveer 90 procent van de inhoud van deze box consumeren. De onderzoekers noemen de app een effectief instrument tegen voedselverspilling

Regelmatig blijven winkeliers aan het eind van de dag zitten met vers voedsel dat nog prima bruikbaar is maar wat ze de volgende dag niet meer kunnen verkopen. Denk aan brood, zuivel of kant-en-klare maaltijden. Dit voedsel kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een zogenaamde Magic Box, die consumenten voor een derde van de normale prijs kunnen kopen.

Het onderzoek

Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt dat het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35 procent). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26 procent) en de gereduceerde prijs (20 procent) een rol. Gebruikers lijken zeer gemotiveerd om niets weg te gooien. Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8 procent van de respondenten dit weg. Restanten delen ze vaak met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of vriezen ze in. 

De app Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Deelnemers aan dit onderzoek waarderen het gebruiksgemak van de app met eenvoudige zoek- en betaalfuncties. Ook de keuzemogelijkheid van het ophaalpunt (vaak in hun eigen buurt) en het spelelement ervaren ze als positief; lukt het om een box te bemachtigen en wat zit er deze keer in? 

“Too Good To Go slaagt erin om consumenten op een positieve manier te benaderen. Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” 

Samen Tegen Voedselverspilling

Wageningen University & Research is een van de founding fathers van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling waar verschillende stakeholders en initiatieven tegen voedselverspilling bij zijn aangesloten. De resultaten van dit onderzoek helpen deze initiatieven om verder te verbeteren. Stroosnijder: “In Wageningen doen we al jaren onderzoek naar het verminderen van voedselverspilling in de gehele agrifood-keten. Des te beter we weten wat werkt, des te sneller kunnen we onze ambitie ‘50 procent reductie van de voedselverspilling in 2030’ bereiken.” 

Het onderzoek naar het gebruik van de Magic Box van Too Good To Go is uitgevoerd binnen het project Houdbaarheid Begrepen, deels gefinancierd door de TKI Topsector Agri & Food (projectnummer AF-15291).

Dossiers
Lees ook
VisNed krijgt MSC-subsidie voor app om beschermde vis en zeedieren te identificeren

VisNed krijgt MSC-subsidie voor app om beschermde vis en zeedieren te identificeren

Oceaan Stewardship Fonds van de Marine Stewardship Council (MSC) heeft VisNed een subsidie van £50.000 (ongeveer €57.000) toegekend voor een app waarmee beschermde vis en zeedieren kunnen worden geïdentificeerd. VisNed nam de subsidie in ontvangst namens de vier samenwerkende visserijen in de Joint Demersal Fisheries in het Noordzee gebied.

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.

Vega(n) is de trend op Horecava 2020

Vega(n) is de trend op Horecava 2020

Voedselverspilling, veggie & vegan(istisch). Deze drie trends vormen de voedingsbodem voor de Horecava 2020 in Amsterdam. Vismagazine ontdekt veganistische visproducten, proeft duurzame visnacks en maakt kennis met een initiatief om bijvangst van Noordzeevis op de horecakaart te zetten.