Yellowtail Kingfish is klaar voor de verkoop

Yellowtail Kingfish

Kingfish Zeeland kweekt sinds juni 2017 de zogenaamde Yellowtail Kingfish in Kats, vlakbij de Zeelandbrug. Dit verloopt zo succesvol dat de vis al klaar is voor de markt. Dinsdag 17 oktober werd de vis gepresenteerd aan de pers. De officiële opening van de viskwekerij vindt 30 maart 2018 plaats.

De Pure Pacific Yellowtail vis, ook wel Kingfish en Hiramasa genoemd, wordt regelmatig geïmporteerd uit Japan en Australië. De vis is geliefd bij topkoks vanwege de stevige textuur en de sublieme, zachte smaak. De vis komt meestal ingevroren naar Europa. De vis is een goed alternatief voor bedreigde blauwvintonijn of zwaardvis.

Duurzame kweekvis

Volgens directeur Ohad Maiman wordt zijn Yellowtail Kingfish duurzaam gekweekt, zonder chemicaliën, antibiotica of vaccins, met 100 procent groene energie en de hoogste kwaliteit biologische, niet genetisch gemanipuleerde voeding gemaakt van visafval. De Kingfish zwemmen in gezuiverd zeewater uit de Oosterschelde, dat drie keer per dag wordt ververst. Omdat de vis niet helemaal vanuit Australie of Japan hoeft te worden vervoerd is ook de carbon footprint veel lager.

Good Fish Foundation (GFF), beheerder van de VISwijzer, heeft de Yellowtail Kingfish beoordeeld op basis van duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen, impact op de omgeving en het beheer. Kingfish Zeeland loopt volgens GFF voorop op het gebied van duurzaamheid en aquacultuur. Daarom gaat GFF de Kingfish opnemen in de VISwijzer. 

Mart Scherp van restaurant Scherp in Middelburg is ambassadeur van de vis. Volgens hem is de Yellowtail Kingfish op veel verschillende manieren te bereiden is. De textuur van de vis zit volgens hem tussen tonijn en zeebaars in.

Lees ook:

Tonijn-alternatief Kingfish Zeeland eerder op de markt (

 
Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Visbranche in de media - week 18

Visbranche in de media - week 18

Problemen voor de Nederlandse kottervloot, de viskwekerij van Kingfish Nederland en de Zeeuwse Oesterzusjes. Wat kwam er deze week over de visbranche voorbij in andere media.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.