Zalm meest aangeboden vis in Scheveningse strandpaviljoens

Onderzoek Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen onderzocht in 2019 voor de vierde keer het visaanbod van Scheveningse strandpaviljoen. Zalm is wederom de meest aangeboden vissoort op de menukaart. Bijna een derde van alle visgerechten die worden aangeboden bevat deze geïmporteerde vissoort. De meest aangeboden Noordzeevissoorten zijn kabeljauw en makreel, die in respectievelijk 10 en 8 procent van de visgerechten worden aangeboden.

Schuttelaar & Partners voerde het onderzoek uit in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.  De organisatie onderzocht de menukaarten van 58 strandpaviljoens langs de Scheveningse Kust op aanwezigheid van visgerechten met Noordzeevis. Uit het onderzoek blijkt dat geïmporteerde vissoorten, zoals zalm en tonijn nog steeds het meest worden aangeboden op de menukaarten.

Ongeveer één derde van de vis van alle aangeboden visgerechten is afkomstig uit de Noordzee, alle andere visgerechten bevatten geïmporteerde vissoorten. Bij navraag naar de reden waarom weinig Noordzeevis wordt aangeboden wordt de grote populariteit van buitenlandse vissoorten bij de consument als belangrijkste reden genoemd. "Alleen daarom al moeten we juist in Scheveningen de Noordzeevis meer bekend maken", aldus Suzanne van der Pijll, bestuurslid van de Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Zij geeft aan dat: "mensen nieuwe smaken moeten leren kennen, een dagmenu is daar bij uitstek geschikt voor."

Noordzeevis in visgerechten

Als het gaat om hoofdgerechten met vis, dan is het percentage Noordzeevis uit Scheveningen in de hoofdgerechten met vis nagenoeg hetzelfde gebleven. Waar het percentage Noordzeevis in hoofdgerechten in 2018 lag op 48 procent, was dat dit jaar 47 procent. In tegenstelling tot de onderzoeken van eerdere jaren tellen de dorade, zeebaars en inktvis in het onderzoek van 2019 niet mee als Noordzeevis. Uit navraag bij visleveranciers blijkt namelijk dat deze drie vissoorten in bijna alle gevallen gekweekt of geïmporteerd zijn.  

In het onderzoek is dit jaar naast de hoofdgerechten ook naar de andere gerechten gekeken. Wat betreft de voor-, bij-, ontbijt- en lunchgerechten en maaltijdsalades valt er nog veel winst te behalen in het aanbieden van Noordzeevis. Binnen elk van deze categorieën geldt namelijk dat minder dan een kwart van de visgerechten uit Noordzeevis bestaat.

Maar er is ook goed nieuws! 44 procent van de aangeboden kindergerechten met vis is gemaakt met Noordzeevis. In 79 procent van de gevallen gaat het om kabeljauw, vaak in de vorm van kibbeling. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen ziet verbetering in het aanbieden van verschillende soorten Noordzeevis. Met name bij kindergerechten is dit belangrijk, omdat voedselvoorkeuren al op jonge leeftijd worden gevormd. Mede daarom organiseert de Stichting Noordzeevis uit Scheveningen dit jaar tal van kinderactiviteiten en wordt gewerkt aan een kookboek met recepten voor en door jongeren.

Dagmenu met Noordzeevis

En nog meer goed nieuws, want 91 procent van de Scheveningse strandpaviljoens biedt minstens één Noordzeevisgerecht aan op de menukaart. Een dagmenu blijkt een handige manier om meer Noordzeevis aan te bieden, omdat hiermee een vis van het seizoen met een wisselende prijs kan worden gekozen. Ruim 65 procent van de strandpaviljoens die werken met een dagmenu biedt Noordzeevis aan.

Dossiers
Lees ook
Zalm meest aangeboden vis op menukaarten Scheveningse haven

Zalm meest aangeboden vis op menukaarten Scheveningse haven

Zalm was in 2019 de vis die het meest werd aangeboden op de menukaart in de Scheveningse haven. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Schuttelaar & Partners in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Eerder kwam hetzelfde beeld naar voren bij de Scheveningse strandpaviljoens.

Promotie Noordzeevis uit IJmuiden op dancefestivals

Promotie Noordzeevis uit IJmuiden op dancefestivals

De Stichting Noordzeevis uit IJmuiden wil in 2020 Noordzeevis promoten op het (pre) sailfestival en op verschillende dancefeesten in recreatiegebied Spaarnwoude. et doel van de stichting is om van Noordzeevis, zoals griet, makreel, schol, tarbot, tong en wijting, onder de aandacht brengen van ondernemers in de handel, horeca en bij consumenten.

Noordzeevisfestival VISSCH zet in op jeugd

Noordzeevisfestival VISSCH zet in op jeugd

Het jaarlijks terugkerend Noordzeevis festival VISSCH vond begin oktober voor de zesde keer traditiegetrouw plaats in het hart van de Scheveningse visserij, de visafslag. De schouwruimte van de afslag was omgetoverd tot festivalterrein met hippe foodtrucks, warme haard­vuurtjes, harbour jazz, vistafels en ‘vissige’ aankleding. Naast veel te eten was...