Foto: Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Zalm was in 2019 de vis die het meest werd aangeboden op de menukaart in de Scheveningse haven. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Schuttelaar & Partners in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Eerder kwam hetzelfde beeld naar voren bij de Scheveningse strandpaviljoens.

Tot verdriet van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen is de meest gebruikte vis in de vishoofdgerechten bij restaurants in de Scheveningse haven zalm, een geïmporteerde vissoort. Op de tweede plaats komt tonijn, evenals de zalm een geïmporteerde vis. Op de derde plaats staat wel een vis uit de Noordzee, sliptong.

Het onderzoek

Het onderzoek naar de menukaarten in de Scheveningse Haven vond dit jaar voor de eerste keer plaats. De menukaarten van 25 restaurants in de Scheveningse haven werden onderzocht op aanwezigheid van vishoofdgerechten met Noordzeevis. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de vis in de aangeboden visgerechten uit de Noordzee komt. Alle andere visgerechten bevatten geïmporteerde vissoorten.

De belangrijkste reden voor het aanbieden van geïmporteerde vis is de grote populariteit van deze soorten bij de consument. "Noordzeevis is onbekend en wordt daarom ondergewaardeerd", verteld Suzanne van der Pijll, bestuurslid van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

Meest aangeboden Noordzeevissen

Gemiddeld biedt een restaurant drie Noordzeevis hoofdgerechten aan. De meest aangeboden Noordzeevissoort is sliptong, met 17 procent. Hierna volgt Noordzee zeebaars (14 procent), kabeljauw (12 procent) en noordzeetong (12 procent). Vijf van de 25 restaurants (20 procent) biedt geen enkel Noordzeevis hoofdgerecht aan. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen denkt dat er een hoop winst te behalen in het aanbod van Noordzeevis in de Scheveningse haven.

Menu van de dag

Noordzeevis komt wel regelmatig terug op het dagmenu. 70 procent van de restaurants die werkt met een menu van de dag biedt hier Noordzeevis aan. "Een menu van de dag blijkt een handige manier om meer Noordzeevis aan te bieden, omdat hiermee een Noordzeevis van het seizoen kan worden gekozen. Dit is voor restaurants ook prijstechnisch interessant", aldus Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

Ambassadeur biedt 100% Noordzeevis aan

De enige ambassadeur van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen in de Scheveningse haven scoort beduidend beter wat betreft het aanbieden van Noordzeevis op de menukaart. Hier bestaat 100% van het totaal aantal aangeboden vis hoofdgerechten uit Noordzeevis. Dit percentage is 42% onder de niet-ambassadeurs. Ambassadeurs van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen dragen daarmee bij aan het verhogen van de bekendheid en consumptie van Noordzeevis.

Scheveningse strand

Uit de vergelijking van de resultaten van het huidige haven menukaartenonderzoek en het eerder uitgevoerde Scheveningse strand menukaartenonderzoek blijkt dat het aanbod van Noordzeevis gelijk is tussen restaurants in de Scheveningse haven en strandpaviljoens. Zalm was in 2019 ook op de menukaarten van Scheveningse strandpaviljoens met 21 procent de meest aangeboden vis. Daarnaast was ook op het Scheveningse strand slechts de helft van de vis in de visgerechten afkomstig uit de Noordzee.

Noordzeevis uit Scheveningen award

Voor het tweede jaar op rij wordt tijdens de Haagse Strand- en Terrasbeurs op maandag 3 februari de Noordzeevis uit Scheveningen award uitgereikt. Deze award zet de Haagse horecagelegenheid die het beste gebruik maakt van Noordzeevis uit Scheveningen in het zonnetje. Consumenten kunnen online hun stem uitbrengen. 

Altijd op de hoogte blijven?