De zalmprijs ‘explodeert’ bij minder productie en meer vraag

Vismagazine_gerookte zalm

Vorige week bereikte de prijs van een kilo Noorse exportzalm €8,35. Een absolute piek, volgens het FD. Bloomberg legt uit hoe dat komt.

Door Cécile Janssen - Foodlog

De hoge prijs hangt samen met een tegenvallende productie in Noorwegen; door de koude winter groeien de zalmen minder hard. In tegenstelling tot eerdere berichten van de FAO die van de verwachting uitgingen dat er genoeg zalm zou zijn, viel ook in Chili (na Noorwegen de tweede producent ter wereld) de productie tegen. Daardoor ontstaat een schaarste, die wereldwijd de handelsprijzen opjaagt. Onderwijl stijgt bovendien de vraag; in Zuid-Korea, Taiwan en China lag die dit eerste kwartaal 40% hoger dan vorig jaar. Dat gecombineerde effect veroorzaakt de hoge prijzen.

Tel daarbij op dat de kwekers zich nadrukkelijk willen houden aan de strenger geworden regels én consumenteneisen ten aanzien van het gebruik van antibiotica en "de zalmprijs explodeert", schrijft De Standaard. Daarom valt er, zegt een visgroothandelaar, vandaag in Noorwegen "meer geld te verdienen met zalm dan met olie". Van alle zalm profiteert de Noorse het meest van de hoge prijzen omdat de Noren bekend staan om hun kwaliteit.

De consument is gewaarschuwd: zalm wordt flink duurder in de winkel.

Lees ook
Meer Noordzeevis op het (restaurant)bord

Meer Noordzeevis op het (restaurant)bord

De roep om meer Noordzeevis te eten, klinkt al geruime tijd. Verschillende partijen promoten deze onbekende en onbeminde vis. Stichting Noordzeevis uit IJmuiden en Scheveningen proberen (jonge) consumenten, horeca en viswinkels te bereiken. NorthSeaChefs stimuleert chefs om onbekende Noordzeevissen als heek, wijting en pieterman op de menukaart te zetten.

Zalm meest aangeboden vis op menukaarten Scheveningse haven

Zalm meest aangeboden vis op menukaarten Scheveningse haven

Zalm was in 2019 de vis die het meest werd aangeboden op de menukaart in de Scheveningse haven. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Schuttelaar & Partners in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Eerder kwam hetzelfde beeld naar voren bij de Scheveningse strandpaviljoens.

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan ZeaStar gaat een jaar na de Nederlandse lancering de internationale markt op. Het afgelopen jaar verhoogde het bedrijf de productie en voegde plantaardige omega 3-olie toe aan de plantaardige sashimi. Vegan ZeaStar gaat deze producten op de markt in het Verenigd Koninkrijk brengen.